Veranderingen zijn in menig organisatie aan de orde van de dag. En op zich is dat prima! Het leven is immers één grote verandering. En om, nu en in de toekomst, relevant te blijven moet je als organisatie jezelf wel blijven ontwikkelen. Toch ervaren veel leidinggevende dat hun team ondertussen verandermoe is. Dat werpt de vraag op hoe dat komt, maar natuurlijk ook wat je eraan kan doen.
Niet verbeteren wat niet goed gaat
Het nastreven van een beter product of dienst is natuurlijk altijd goed. Maar in de praktijk zie je vaak dat hierbij de focus te veel ligt op wat NIET goed gaat. Deze op ‘defecten’ georiënteerde organisaties zijn niet de meest motiverende omgevingen. Als werknemer heb je dan al vrij snel de neiging om foutjes onder het kleed te vegen zodat er geen (negatieve) aandacht op jou en het incident gevestigd wordt. Het is veel effectiever gebleken om de focus te leggen op wat (best) al goed gaat. En dan te kijken hoe je dit verder kan uitbouwen. De hiervoor gebruikte filosofie staat bekent als Appreciative Inquiry. Praten over wat goed gaat geeft energie en smaakt naar meer. Hierdoor ontstaat een gevoel van zelfvertrouwen over waar je als team of organisatie allemaal echt toe in staat bent.
Formuleer een helder doel
Met de schijnwerper op hetgeen waarmee we succesvol zijn, komt automatisch de vraag op wat we in de toekomst willen bereiken of willen zijn. De kracht van verbeelding is algemeen bekent. Als je droomt van ……, waar sta je dan over 3 maanden? Als je voorgaande consequent hebt toegepast is er vertrouwen en moed opgebouwd en heb je de grootste kans dat jouw teamleden echt instappen in jouw droom. Dit is voor leidinggevenden is dit overigens altijd een van de meest spannende momenten…. Met een beetje geluk gaan jouw teamleden immers met jouw droom aan de haal! Tonen eigenaarschap en verlies je daarmee een (stukje) controle. Niet erg! Zolang het doel maar vast staat kan je immers over de weg ernaar toe discussiëren.
Doe klein en doe samen
Natuurlijk kan je vooraf proberen een doorwrocht plan met een BHAG te schrijven. Maar hoe goed je plan ook is, de werkelijkheid is vaak weerbarstig. En vooraf weet je ook niet welke uitdagingen je onderweg nog allemaal gaat tegenkomen. Dus begin gewoon met vandaag, deze week of misschien deze maand. Iedere stap brengt je dichter bij je doel. Daarbij zijn kleine stapjes voor jou en het team niet risicovol en/of bedreigend.
Wij zijn sociale wezens en we hebben een sterke behoefte om ergens bij te horen. Dit gegeven is misschien wel je belangrijkste troef om teamleden in beweging te krijgen. Zeker als je dan bij een team hoort die gave dingen aan het doen is!
Wees open, eerlijk en duidelijk
Je herkent ze waarschijnlijk wel: dooddoeners. Er zijn veel redenen te bedenken waarom iets geen goed idee is, niet kan, niet mag of niet kan slagen. En niet zelden hebben de verkondigers ook daadwerkelijk slechte ervaringen uit het verleden. Geef daarom ruimte aan fouten uit het verleden. Erken eventuele opgelopen butsen en deuken die je team en de teamleden hebben opgelopen. Maar vervolgens vooral op zoek naar welke lessen eruit getrokken kunnen worden en wat je kan en moet doen om het nu wel succesvol te laten zijn.
Sommige veranderingen zullen het noodzakelijk dat jouw teamleden hun comfortzone moeten verlaten en in de leerzone terechtkomen. Super! Daar liggen de mogelijkheden om samen te groeien. Maar wat als enkele van je teamleden in hun paniekzone belanden? Het laatste wat je wilt is dat je mensen slapeloze nachten hebben en ‘bevriezen’ of gaan ‘vechten’. Probeer samen te ontdekken waar de oorzaak ligt en bespreek hoe de nieuwe uitdagingen opgedeeld kunnen worden in behapbare stukjes.
Vier successen
We hebben de neiging om vooral vooruit te kijken en te zien welke afstand we nog moeten overbruggen om onze droom te realiseren. Begrijpelijk maar niet echt handig! Stel je maar eens voor hoe het moet voelen als je een marathon loopt en jezelf realiseert dat je nog 28 km te gaan hebt… Hoe anders is het om stil te staan bij het feit dat je al 14 kilometer gelopen hebt. Het vieren van ieder successen is een mes dat aan meerdere kanten snijdt: Je maakt voor iedereen zichtbaar wat er goed gaat. Je laat waardering en trotst voor je team zien en creëert ruimte om te leren van wat minder goed is gegaan. Deze signalen versterken het teamgevoel! En last but not least: succesverhalen werken aanstekelijk!
Door: Christiaan Knopper
Christiaan Knopper adviseert, ondersteunt en traint organisaties en mensen om wendbaarder en succesvoller te worden. Leiderschap, teamwerk en Innovatie spelen hierbij een centrale rol. Christiaan is generalist en pragmaticus met ervaring in uiteenlopende branches. Een leven lang leren is hem op het lijf geschreven. Deze combinatie van theorie en praktijk zet hij al ruim 15 jaar succesvol in voor zijn bedrijven CK-Motion en de Fles van Klein. Daarnaast is hij als auteur en docent/trainer verbonden aan toonaangevende opleidingsinstituten.
[1] Big Hairy Audacious Goal
[2] Babysteps: The Fogg Behaviour Model
[3] Covey: eerst begrijpen en dan begrepen worden