Energie hebben we omschreven als een kracht die samenhangt met gedrag en prestaties. Hoe die kracht er precies uitziet en welke vormen ze kan aannemen verschilt. Je kunt er veel of weinig van hebben. En energie kan positief of negatief gericht zijn. Combineer je deze beide dimensies – de kwantitatieve en de kwalitatieve – dan kun je vier logische energiezones onderscheiden. Die zones zeggen iets over de kracht waarover je beschikt en over de effecten ervan op gedrag en prestaties.
Al eerder spraken we onze verwondering uit over de wolk van blijmoedigheid en hoopvol optimisme die over het werklandschap is getrokken en die zou moeten zorgen voor meer energie. Gelukkige medewerkers. Een ‘happy’ cultuur. Optimale employee experiences. Inspirerende en energie gevende werkplekken. Technologie die voor ons werkt. Onweerstaanbare employer brands met een magnetische aantrekkingskracht op toptalenten. Trainingen die mensen een instant boost geven. En corporate fitness die je het lichaam en de vitaliteit van een topatleet belooft. Interventies die niet zozeer zorgen voor werkvuur, maar voor vuurwerk: een paar harde klappen en wat uiteenspattende sterren – en dan een sisser.