Organisaties die duidelijke doelen stellen worden beter gewaardeerd door hun medewerkers dan organisaties die dit niet doen. Dit valt af te leiden uit het onderzoek naar de lijst van 100 beste werkgevers van Nederland.
Op de stelling ‘Mijn leidinggevende geeft duidelijk aan welke doelen ik moet behalen’ scoren de 100 beste werkgevers gemiddeld een 7,0. Dit is een half punt hoger dan bij andere organisaties in Nederland, waar medewerkers gemiddeld een 6,5 geven.
Bevlogenheid
Inzicht in de doelstellingen leidt bovendien tot meer inzet en bevlogenheid bij medewerkers, zo blijkt uit het onderzoek. Zij doen graag een stapje extra als dat bijdraagt aan het organisatiesucces (score 7,8 bij de beste werkgevers ten opzichte van een 7,5 bij andere organisaties). Duidelijkheid over de doelstellingen zorgt ook voor begrip en vertrouwen in de keuzes van de organisatieleiding. De stelling ‘Ik heb vertrouwen in de leiding van de organisatie’ scoort bij de honderd beste werkgevers dan ook een ruime voldoende (6,7), ten opzichte van een onvoldoende (5,6) bij andere organisaties.
Niets meer missen?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief
Het grotere plaatje
Door dit vertrouwen groeit de bereidheid van medewerkers om verder te kijken dan hun eigen functie, vertelt Guido Heezen, directeur van onderzoeksbureau Effectory op managersonline.nl. De bereidheid ander werk uit te voeren is hoger. ‘Medewerkers willen best nieuwe, andere taken op zich nemen die buiten hun vakgebied vallen, als maar duidelijk is waarom dit waardevol is. Inzicht in het grotere plaatje helpt daarbij enorm. Medewerkers gaan hierdoor buiten de kaders van hun functie denken en voelen zich vrij om mee te denken over organisatiedoelstellingen. Hun bevlogenheid neemt hierdoor enorm toe.’
Dat is ook de ervaring van Ed Weenk, managementconsultant en parttime docent aan de EADA-businessschool in Barcelona: ‘Het middenkader, maar ook het hoger management in veel bedrijven lijken regelmatig lijken te worstelen met de big picture van hun bedrijf of afdeling, ze lijken hem zelfs helemaal uit het oog te zijn verloren. Velen van hen richten zich te veel op details. Daarmee wil ik niet zeggen dat je de details maar moet vergeten, integendeel. Zoals iedereen uit de praktijk zal beamen, is in het echte leven de duivel vrijwel altijd te vinden in de details, met andere woorden, ze kunnen niet van tafel worden geveegd. Maar evenzeer heeft het volgens mij weinig zin je te veel met de details bezig te houden, zonder eerst te begrijpen of je ervan bewust te zijn dat deze details een plaats hebben binnen de grotere context en zeker te stellen dat die big picture helder is. Pas dan volgt het zeker stellen dat de details inderdaad op de best mogelijke manier passen in het geheel en dat ze je werkelijk een stap verder brengen in de richting waar je heen wilt.’
Bron: Beste Werkgeversonderzoek.