Het opzetten van een e-Learning programma kan soms aanvoelen als het corveerooster op kantoor: een flinke klus om iedereen enthousiast te krijgen. Sommige collega’s zien er direct de waarde van in of nemen eigen initiatief om bij te leren. Anderen zien niet meteen het nut, geven prioriteit aan andere zaken of vinden het spannend om te veranderen. Maar maak je geen zorgen – verandering en vernieuwing hoeven niet altijd met slag en stoot te gaan.
Christophe Jacobs, Chief Customer Succes Officer bij Flowsparks geeft 5 tips over hoe je een leercultuur creëert binnen je organisatie.
Zet leren niet onderaan de to-do lijst
Leren mag niet onderaan de to-do lijst terechtkomen of naar vrijdagmiddag verschoven worden; het moet een tweede natuur zijn. Als werkgever kun je dit stimuleren door voortdurend nieuwe opleidingen aan te bieden, het professionele netwerk uit te breiden en ervaringen te delen. Laat je medewerkers zien welke leermogelijkheden er zijn en geef ze de vrijheid om te kiezen wat, wanneer en hoe ze de volgende stap in hun ontwikkeling zetten. Dit houdt je medewerkers scherp, gemotiveerd en up-to-date met ontwikkelingen in hun vakgebied.
Je doelgroep is doorslaggevend
Voor wie ontwikkel jij jouw e-Learning? Dat is een belangrijke vraag. Breng je doelgroep in kaart en houd hen in gedachte bij alles wat je ontwikkelt. Welke vaardigheden, informatie en inzichten hebben mijn deelnemers? Hoe gemotiveerd je medewerkers ook zijn, ze kunnen snel gefrustreerd raken als het leermateriaal niet aansluit bij hun behoeften en realiteit.
Het kan lastig zijn om dat als HR-directeur of leidinggevende zelf te bepalen. Steeds meer organisaties beroepen zich daarvoor op externe professionals of een platform om zich te laten adviseren. Zij weten doorgaans precies wat relevant is en zijn op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen. Maar dan ben je er nog niet, ook je medewerkers hebben vast en zeker iets te zeggen en kunnen je helpen bij het ontwikkelingsproces.
Een ander cruciaal punt: wat zijn de technische vaardigheden van jouw doelgroep? Door met een e-Learning platform te werken kan je leermaterialen moeiteloos op elk apparaat, of het nu een nieuwe telefoon van een Gen Z-er of een desktop van een collega is.
Vind je super-users
Als je de interne betrokkenheid bij e-Learning wilt vergroten, zijn ‘super users’ een enorme aanwinst. Deze leergierige pioniers hebben een passie voor leren en onderwijzen en kunnen diezelfde energie overbrengen op collega’s. Ze worden de go-to experts voor vragen en helpen je e-Learning programma niet alleen soepeler en effectiever te maken, maar ook veel boeiender en aantrekkelijker. Denk aan hen als jouw interne ambassadeurs voor een leeravontuur dat een verschil maakt.
Flipping the classroom
De vorm waarin je trainingen aanbiedt is essentieel voor effectiviteit van kennisoverdracht. Waar voorheen fysieke trainingen de standaard waren, heeft de overgang naar online opleidingen veel nieuwe voordelen gebracht. Ze zijn niet alleen makkelijker te organiseren, maar ze snijden ook in de kosten voor trainers en klaslokalen. Onderzoeken bewijzen keer op keer dat een hybride aanpak, oftewel blended learning, key is. Zo benut je het beste van beide werelden en creëer je een dynamische leerervaring die zowel flexibel als effectief is.
Een veelvoorkomende aanpak is ‘flipping the classroom’. Bij deze methode krijgen deelnemers eerst de basisinformatie via e-Learning. Vervolgens komen ze samen in de klas om het geleerde in praktijk te brengen. Door online en klassikale elementen te combineren, maak je de overgang naar e-Learning een stuk soepeler en natuurlijker.
Jij bent de coach
Naarmate je meer e-Learning modules maakt, kan het ontmoedigend lijken om de groeiende verwachtingen van jouw werknemers in goede banen te leiden. Je rol verandert dan ook van ontwikkelaar naar coach, waarbij je medewerkers helpt om door cursussen te navigeren en optimaal te profiteren van hun leertraject. Door gebruikersgegevens te analyseren, kun je vaardigheidsbehoeften identificeren en hierop inspelen. Met inzicht in hun passies en doelen kun je een persoonlijk leertraject creëren dat zelfgestuurd leren combineert met zorgvuldig gekozen leermaterialen, afgestemd op de behoeften van elke deelnemer
‘Kennisdeling stimuleren’
Christophe Jacobs: “Het creëren van een leercultuur binnen je organisatie is geen one-off klus, maar een voortdurende inspanning die begint bij het aanbieden van nieuwe opleidingen en het stimuleren van kennisdeling. Door je medewerkers de vrijheid te geven om te kiezen wat, wanneer en hoe ze leren, maak je van leren een tweede natuur. Een krachtig e-Learning platform zoals Flowsparks helpt daarbij; het maakt leren flexibel, schaalbaar en altijd up-to-date. Zo kunnen medewerkers leren op hun eigen tempo en op elke locatie, terwijl de organisatie moeiteloos kan inspelen op veranderende behoeften en nieuwe trends. Iedereen moet ergens beginnen, en soms gaat dat gepaard met trial-and-error, dat is onderdeel van het proces – de tijd zal het je e-leren.”