Collega’s of medewerkers zullen waarschijnlijk met name gemotiveerd zijn om bij te dragen aan verandering wanneer zij – bewust of onbewust – het idee hebben dat er aan hun behoeften tegemoet wordt gekomen. Daarvoor is het goed om de behoeften van de ander te leren kennen.
Geschatte leestijd: 2 minuten
Vanuit de social exchange theory geredeneerd bouw je aan sterke werkrelaties – en indirect aan gedragsverandering – door de ander te geven wat hij of zij belangrijk vindt. Met andere woorden: hoe beter je de behoeften van de ander kent, hoe eerder je met jouw inspanning ‘raak’ kunt schieten. Zo voorkom je dat je zelf erg hard aan het werk gaat zonder iets terug te krijgen.
Stel jezelf eens de vraag: wat zijn de belangrijkste kenmerken van jouw werkrelaties?
Vier kenmerken
Het gaat om het benutten van de bier kenmerken van effectieve werkrelaties: de emotionele band die jullie ervaren, de wederzijdse loyaliteit, jullie bijdrage aan het geheel en het aanwezige professionele respect. Stel jezelf eens de vraag: wat zijn de belangrijkste kenmerken van jouw werkrelaties?
Vervolgens geven de zeven stellingen grip op jouw werkrelaties. Deze vragen richten zich op de relatie tussen een manager en medewerker, maar dienen ook goed als opstap voor een verder gesprek tussen collega’s.
Als jullie allebei de scorekaarten invullen, kun je gaan vergelijken. Komt jouw beeld overeen met het beeld dat de ander heeft? Onderzoek in gesprek met de ander waar de verschillen en de overeenkomsten liggen.
Let wel: deze zeven stellingen lijken weliswaar de grootste voorspellers van effectieve werkrelaties te zijn, maar dat betekent niet dat ze jouw werkrelatie volledig voorspellen. Zie deze stellingen met name als een opstapje om jullie wederzijdse uitwisseling te verkennen.
Bron: Verandergedrag
Door: Thijs Leenman