Bedrijven maken behoorlijk wat fouten als het gaat om innovatie. Bij innovatie draait niet alles om technologie. En andermans ideeën pikken mag best.
Innovatie is weer in de mode nu de grote crisis voorbij is. Dat betekent niet dat alle bedrijven effectief aan het innoveren zijn. In een PA Consulting-onderzoek bijvoorbeeld gaf slechts 24% van de 800 ondervraagde senior executives aan dat hun onderneming alle vaardigheden in huis heeft om innovatief te zijn. De helft heeft geen vertrouwen in het vermogen van hun leiders om innovaties te leveren. Wat doen ondernemingen verkeerd?De meest gemaakte fouten
- Aannemen dat het allemaal om technologie draait. Je hoeft geen hip high-techbedrijf te zijn om te innoveren. Als je een betere manier bedenkt om je medewerkersbestand te structureren of om getalenteerde mensen aan te trekken, ben je ook innovatief.
- Innovatie in een silo laten zitten. Innovatie moet geen geïsoleerde afdeling zijn: de hele bedrijfscultuur moet innovatief zijn en experimenteerdrang hebben.
- Uitsluitend op disruptieve innovatie focussen. Natuurlijk zijn grote ontwrichtende vernieuwingen welkom, maar de dagelijkse, kleine geleidelijke innovaties zijn ook heel waardevol. Sterker, die zijn onmisbaar.
- Het aan de usual suspects overlaten. Haal er ook mensen bij die je normaal niet zou vragen. Juist de mix van perspectieven leidt tot nieuwe, vaak verrassende inzichten.
- Te terughoudend zijn om te kopiëren. Ondernemingen moeten aan translational innovation doen: basisideeën pikken uit andere sectoren en die in de eigen sector toepassen. Natuurlijk zijn er patenten en is er intellectueel eigendom, maar algemene basisideeën kun je best overnemen.
- Focussen op korte-termijnwinst en –verlies. De dagelijkse pressies om financiële targets te halen zitten innovatie in de weg. De kunst is om je innovatie-inspanningen zo te kwantificeren dat ze meetellen bij de meting van het succes van het bedrijf – en dus niet als risicovolle langetermijnkostenpost worden gezien.
- Angst om te falen. Als niks mag mislukken, ga je nooit wat nieuws bedenken. Start fast, fail fast, scale fast. Beloon ook degenen die risico’s nemen – niet alleen degenen die succesvol zijn.