De auteurs Sabine Kerkmeijer-van der Peijl en Natalie van Zeeland hebben het afgelopen decennium veel ervaring opgedaan met het helpen, trainen en ondersteunen van startende ondernemers. Zij hebben deze ervaring omgezet in een handig boek voor startende ondernemers.
Met een goed idee wordt een bedrijf niet meteen een succes . Slechts een klein percentage van alle nieuw opgestarte bedrijven blijkt na verloop van tijd succesvol. Vaak heeft men de levensvatbaarheid van een nieuw product onvoldoende onderzocht. De werkelijke behoefte van de consument werd niet onderkend. Het boek is bedoeld om innovatieve, startende (student)ondernemers te helpen om een idee voor een nieuw product of concept, om te zetten in een realistisch bedrijfsplan. Het beschrijft een stappenplan voor de ontwikkeling van een businessidee. Het starten van een onderneming is hard werken. Bij de opbouw van dit stappenplan is gebruik gemaakt van de stappen van ‘Design thinking’. Dit is een beproefde methodiek voor innovatie uit Siliconvalley. Bij deze benadering wordt systematisch onderzocht waar de klant tegenaan loopt en probeert men te inventariseren wat de beoogde consumenten anders zouden willen. De methodiek onderbouwt de product propositie en test de concepten en prototypes in de markt. Ook andere toonaangevende benaderingen en modellen, zoals Lean Startup, Business Model Generatie, Value Chain van Porter en de Customer Jouney Map, zijn in het boek goed verwerkt. Zelfs de zes ‘Thinking Hats’ van de Bono zijn in het boek opgenomen. Deze denkhoeden zijn behulpzaam om een idee nog eens goed tegen het licht te houden.