Maak het niet te bont qua zelfmarketing, want dat maakt je eerder verdacht
Mensen die de loftrompet afsteken over hun prestaties op LinkedIn (of elders), doen dat vaak omdat ze bang zijn dat ze anders niet worden gerespecteerd. Feit: hoe beter of bekender iemand is op zijn vakgebied, hoe kleiner de kans dat hij zichzelf aanprijst. Hoe zelfverzekerder je bent, hoe ‘menselijker’ en oprechter je zelfmarketing zal zijn – en daarmee trek je een hoger kaliber geïnteresseerden.
Ineffectief geblaat tegen jezelf
- ‘Ik ben een ontwrichter.’ Het zou ronduit kinderachtig zijn als je erop uit bent om visies van anderen of dingen die anderen creëerden te ontwrichten.
- ‘Ik ben een change agent.’ Als je weet waar je heen wilt – wat je wilt creëren of voortbrengen in de wereld – vertel ons dan dát. Anders ben je eerder een verandermarionet die naar de pijpen van welke veranderbaas dan ook danst.
- ‘Ik ben een goeroe/expert op mijn vakgebied.’ Laat anderen je als zodanig kwalificeren. Dat doen ze als je ze helpt om problemen op te lossen.
- ‘Ik ben creatief.’ Vertel ons wat je gecreëerd hebt, dan kunnen we zelf uitmaken of we je creatief vinden of niet.
- ‘Ik geniet landelijke/wereldwijde bekendheid.’ Als dat zo is, hoef je het niet te zeggen. Gênant.
- ‘Ik ben toonaangevend op mijn vakgebied.’ Dat maken anderen wel uit.
- ‘Ik heb een topopleiding gevolgd.’ Als je 30 of 40 of 50 bent, schuilt jouw waarde dan nog in je opleiding? Vertel waarom je ook zonder die papieren waardevol bent.
- ‘Ik ben redacteur/tekstschrijver/producer/webdesigner.’ Reduceer jezelf niet met dit soort slash-marketing tot een verzameling vaardigheden. Vertel ons hoe je die verzameling vaardigheden inzet om de business van anderen een duw in de rug te geven.
- ‘Ik ben een harde werker.’ Als iemand je alleen om die reden wil aannemen, kijk dan verder. Hard kunnen werken was een ding in de dagen van de Industriële Revolutie. In de kenniseconomie wil je worden gewaardeerd om je briljante manier van denken en je inspirerende ideeën.
- ‘Ik ben resultaatgericht.’ Dit is zo generiek dat het nietszeggend is. Concretiseer het, via voorbeelden.
Bron: Forbes
Door: Yvonne Halink