Het Nieuwe Werken: niet alleen in Nederland een hot issue. In de Verenigde Staten, forenzenland bij uitstek, staat het ook steeds meer in de belangstelling. En dan vooral het telewerken. Veel managers staan daar nog altijd wantrouwend tegenover. Ten onrechte, want thuiswerken maakt werknemers gelukkiger en heeft ook veel voordelen voor het bedrijf, schrijft Tony Bradley op PCWorld.com.
Barrières verdwijnen door techniek
Dankzij de voortschrijdende techniek verdwijnen steeds meer barrières die telewerken altijd lastig maakten. De traditie van veertig uur per week in een hokje zitten vervaagt, nu werkgevers en werknemers steeds vaker de voordelen van het telewerken omarmen.
Wanneer u werknemers betaalt voor hun tijd, geven ze u zoveel als u bereid bent te betalen. Maar dat wil niet zeggen dat ze ook maximaal productief zijn in die uren. Als u werknemers zou vertellen dat ze de rest van de week vrij zijn zodra ze de hun toegewezen taken erop hebben zitten en alle deadlines voor die week hebben gehaald, zouden de normale vijf dagen waarschijnlijk kunnen worden gecomprimeerd tot twee. En dan hebben een leeg kantoor na dinsdag, omdat iedereen op de golfbaan staat.
Werknemers weten dat ze op kantoor moeten zijn van maandag 8 uur tot vrijdag 5 uur, ongeacht hoe snel of effectief wordt gewerkt. Dus wordt het werk uitgesmeerd. Want wie een klus te snel afrondt, wordt met nieuwe taken opgezadeld. Met andere woorden: de prikkel om maximaal te presteren ontbreekt. Dus zit de week vol onproductieve tijd – kletsen met collega’s, persoonlijke e-mail lezen, surfen op het web, rookpauzes, lange lunches, etcetera.
Minder stress
Volgens een onderzoek door de Universiteit van Wisconsin-Milwaukee zijn werknemers die het grootste deel van de werkweek thuiswerken tevredener met hun baan dan degenen die op kantoor zitten. De reden: werken op afstand vermindert stress meer dan het creëert.”
Onderzoekster Kathryn Fonner: “De resultaten van de studie laten meerdere redenen zien waarom telewerken leidt tot een hoge arbeidtevredenheid. Werknemers zijn thuis afgeschermd van veel van de afleidende en stressvolle aspecten van de werkplek, zoals kantoorpolitiek, onderbrekingen, vergaderingen en informatie-overload.”
Denk er eens even over na. Zelfs als de werknemer thuis net zo productief is als op kantoor, is er het voordeel dat hij de ‘verspilde’ tijd beter kan benutten. In plaats van wat babbelen of surfen, kunnen bijvoorbeeld huishoudelijke taken worden verricht. Klusjes als de was en het eten voorbereiden doet de werknemer normaal gesproken in zijn vrije tijd.
Nu zitten die alledaagse klusjes er aan het einde van de werkdag op en is de vrije tijd ook veel meer echt vrije tijd, te gebruiken voor allerlei zinnige persoonlijke activiteiten.
Voordelen voor werkgever en werknemer
Er zijn een tal van voordelen voor de werknemer en de werkgever. Geen woon-werkverkeer, dus geen stress door files, geen gevaarlijke ritten over de snelweg en veel tijdwinst. Niet voortdurend op kantoor zitten vermindert de kans dat verkoudheid of een griepvirus de hele afdeling plat legt door massaal ziekteverzuim. Sterker nog: een werkgever die ‘een beetje ziek is’ zou niet naar kantoor komen, maar kan nu vanuit het comfort van thuis nog wel degelijk een en ander betekenen voor de baas.
Natuurlijk levert het thuiswerken ook andere besparingen op voor de werkgever: het kantoor kan kleiner, er zijn minder meubels nodig, de kosten voor elektriciteit, verwarming en airconditioning dalen, enzovoort.
Organisaties moeten serieus kijken naar de voordelen van het telewerken en investeren in de techniek die het werken op afstand mogelijk maakt zoals mobiele platforms en VPN-technologie.
Kleine en middelgrote bedrijven in het bijzonder moeten de cloud-gebaseerde oplossingen en platforms als Google Docs of online-opslagdiensten als Dropbox gebruiken. Ja, zelfs online tools als Skype en Facebook maken communicatie en samenwerking op afstand prima mogelijk. Geen belemmeringen meer, dus: de hulpmiddelen zijn er. En ze zijn gratis, of op z’n minst zeer betaalbaar.
Boekentip: