Hoe kun je voorkomen dat je gaat geloven in hypes als ‘zelfsturing’ als ‘het’ antwoord op complexe vraagstukken?
Een van mijn opdrachtgevers is van baan veranderd en is nu bestuurder in een gehandicaptenzorgorganisatie. Ik lunch vandaag met haar en ze vertelt me hoe het haar bevalt op haar nieuwe plek. Ze vertelt me dat ze de gehandicaptenzorg nog niet kende, voordat ze hier kwam werken, en dat ze als Alice in Wonderland rondloopt: ‘Iedereen gelooft hier bijvoorbeeld in “zelfsturing”. In mijn vorige organisatie hadden ze het daar nooit over! Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog wel wat twijfels heb bij dat concept.’ Ik moet lachen en vraag haar of ze die verwondering en twijfel zo lang mogelijk wil proberen vast te houden. Ik ben het namelijk met haar eens. ‘Zelfsturing‘ of ‘zelfregie’ of welke mooie varianten er ook op zijn bedacht, wordt op veel plekken ‘uitgerold’ als grote concepten, die overal bruikbaar zouden zijn. ‘Omdat we met de stelselwijzigingen enorme bedragen moesten bezuinigen, is hier per 1 januari bij alle teams in één klap zelfsturing geïntroduceerd. Vele teams lopen er in paniek en verloren bij’, weet mijn opdrachtgever te vertellen.