In elk bedrijf wordt geselecteerd. Maar slechts in weinig bedrijven wordt welbewust en systematisch over selecteren nagedacht en wordt het selectieproces systematisch georganiseerd, op basis van een heldere strategie. Bedrijven laten het gewoon gebeuren. Soms werkt dat misschien. Maar een meer systematische aanpak vergroot de kans dat er echte innovatie van de grond komt.
Het gros van de innovaties die uit zo’n systeem voortkomen zal incrementeel zijn, maar dan nog zijn het mooie aanvullingen op je portfolio. Sommige innovaties kunnen groot zijn en zouden uiteindelijk een geheel nieuwe inkomstenstroom voor je bedrijf kunnen genereren. En één of twee van die innovaties zouden wel eens de complete strategische richting van je bedrijf kunnen veranderen. Een voorbeeld is de uitvinding van de microprocessor, die de algemene strategische richting van de volledige Intel Corporation omgooide – en met veel succes – van geheugen naar logische processors. Bij de Engelse modeltreinenbouwer Hornby leidde de ontwikkeling van zeer gedetailleerde schaalmodellen (in plaats van de meer rudimentaire speelgoedtreinen) er uiteindelijk toe dat in de bedrijfsstrategie werd geswitcht van de speelgoedmarkt naar de hobby- en verzamelaarsmarkt – niet iets wat Hornby vooraf had voorzien. En wie weet sturen Hornby’s allianties met softwarebedrijven en ondernemingen in de hoek van de digitale elektronica het bedrijf ooit weer een andere kant op. In die zin kan innovatie zorgen voor een bottom-up aangeslingerd proces van strategieontwikkeling.Model voor variatie en selectie
Het volgende figuur laat een eenvoudig model zien van variatie en selectie:
Het opvolgen van deze aanbevelingen en de andere aanbevelingen uit het boek Breaking Bad Habits, zorgt in je bedrijf voor variatie maar maakt het ook selectief. Het helpt om een volwassen wordende business te versterken, doordat het continu langzaam aan verouderende en achterhaald rakende praktijken loslaat. Bedrijven die zulke organisationele maatregelen niet nemen, vallen op den duur onherroepelijk ten prooi aan slechte gewoontes en praktijken. Sommige van die ondernemingen worden onderwerp van biografieën die hun opkomst documenteren maar ook de diepe val die erop volgt. De maatregelen en aanbevelingen in dit boek zouden je moeten helpen om meer inzicht te krijgen in achterhaalde normen in je bedrijf en andere ondernemingen in je bedrijfstak. Het verschaft je een richtlijn waarmee je je bedrijf kunt bevrijden van slechte gewoontes. Maar ik hoop dat het je eerst en vooral heeft geïnspireerd om de gangbare normen in de bedrijfstak te provoceren en van die provocatie een bron van innovatie te maken.
Bron: Breaking Bad Habits
Door: Freek Vermeulen