Het boek De marketingorganisatie van de toekomst van Rob Beltman heeft gisteravond de PIM Marketing Literatuurprijs gewonnen. Het boek Sterke merken, betere wereld van Bart Brüggenwirth was ook genomineerd en eindigde zeer verdienstelijk in de top 3.
Bart Brüggenwirth: ‘Natuurlijk ben ik hartstikke blij met deze erkenning en de lovende woorden van de jury. Ik hoop dat het een aanmoediging is voor nog meer marketeers en ondernemers om bij te dragen aan het oplossen van maatschappelijke uitdagingen.’MVO, marketing en maatschappelijke betekenis
Duurzaam ondernemen en marketing groeien steeds meer naar elkaar toe en versterken elkaar. Door bij te dragen aan een betere wereld, kunnen bedrijven ook sterkere merken bouwen. Consumenten of zakelijke klanten verlangen dat steeds nadrukkelijker. Het boek bevat negen uitgebreide casebeschrijvingen van o.a. Eneco, Unilever, DSM, Interface en Triodos Bank, en laat talrijke andere voorbeelden van duurzame marketing zien. Ze tonen aan dat duurzaamheid een echte business driver is. Het boek biedt daarnaast praktische tools en handvatten voor marketeers en ondernemers om mvo of duurzaamheid geloofwaardig en authentiek te integreren binnen hun marketing en branding. Centraal daarbij staat het begrip ‘maatschappelijke betekenis’. Dat is een essentiële bouwsteen voor een sterk, eigentijds merk. De uitdaging voor bedrijven is om die te ontdekken en tot leven te brengen.Tips voor Sterke merken
Bart Bruggenwirth heeft daarvoor de volgende vijf tips:- Bepaal welke maatschappelijke thema’s en rol bij je merk passen en waarop je echt het verschil kunt maken, waarop je wilt excelleren. Blijf dicht bij je eigen kracht.
- Formuleer daarop een forse lange termijn ambitie, een stip aan de horizon, die uitdaagt tot het bedenken van originele, grensverleggende oplossingen.
- Vertel niet alleen een mooi verhaal over die ambitie, maar maak het concreet door innovaties of activiteiten in de keten en gebruik die als bewijsvoering voor het verhaal en de ambities.
- Blijf relevant voor klanten; laat zien hoe je product of merk met deze maatschappelijke betekenis bijdraagt aan bijvoorbeeld kwaliteit, gezondheid of andere zaken die zij belangrijk of aantrekkelijk vinden.
- Communiceer simpel en concreet, zodat klanten of consumenten je boodschap makkelijk kunnen oppikken en begrijpen.