
Maar liefst 23 procent van de Nederlandse organisaties vindt het prima als een sollicitant AI gebruikt om problemen op te lossen of vragen te beantwoorden tijdens een assessment. Dat blijkt uit de ManpowerGroup Employment Outlook survey, een onderzoek in 45 landen onder ruim 79.000 werkgevers, waarvan 525 in Nederland. Hiermee lijkt AI steeds vaker een geaccepteerde speler in het sollicitatieproces te worden. Toch zijn er ook nog bedrijven in Nederland die vinden dat AI daar niet thuishoort: voor veertien procent is het een no-go.
AI voor de voorbereiding
Kijken we naar organisaties die er geen probleem mee hebben, dan zien we dat zij het gebruik van AI bij bepaalde onderdelen van de sollicitatieprocedure acceptabeler vinden dan bij andere. AI geldt vooral als geaccepteerde hulp bij het ‘voorwerk’ van een sollicitatie. Zo vindt een op de drie organisaties (34%) het prima als sollicitanten AI gebruiken om voor hen te zoeken naar interessante bedrijven of banen.
Eenzelfde percentage (34%) ziet geen kwaad in de inzet van AI voor de voorbereiding op een sollicitatiegesprek. Van nog eens 31 procent mogen sollicitanten de technologie gebruiken om meer over het bedrijf te weten te komen.
Opvallend is dat grotere organisaties minder kwaad zien in het gebruik van AI. Zo vindt 41 procent van de grote organisaties (250-999 medewerkers) het prima als sollicitanten AI inzetten voor het zoeken naar banen en bedrijven, tegenover 31 procent van de middelgrote organisaties (50-249 medewerkers).
AI-gebruik door organisaties
Hoewel sommige organisaties sollicitanten beoordelen op hun gebruik van AI, zetten ze het zelf steeds vaker in. 44 procent gebruikt het momenteel al voor werving, onboarding en training van (potentiële) medewerkers. Bij de organisaties die AI nog niet benutten, zijn er vaak wel plannen om dit in de toekomst te gaan doen. Zo verwacht 22 procent het in de komende twaalf maanden in te gaan zetten en achttien procent in de komende drie jaar.
André Secrest, CEO bij ManpowerGroup Nederland over de resultaten: “AI verandert de manier waarop we werken, zowel voor organisaties als sollicitanten. Bij ManpowerGroup geloven we dat technologie de menselijke ervaring moet versterken, niet vervangen. Juist daarom is het belangrijk dat sollicitanten authentiek blijven in hun gesprekken met werkgevers. Alleen dan ontstaat er echt inzicht in of er sprake is van een duurzame match. Tegelijkertijd kan AI wél waardevol zijn in de voorbereiding: denk aan het zoeken naar passende functies of het analyseren van werkgeversinformatie. AI helpt dan om inzichten te structureren, zodat sollicitanten met meer vertrouwen en focus het gesprek ingaan.”
Bron: ManpowerGroup