![](https://boommanagement.nl/wp-content/uploads/2025/02/ai-concept-640x427.jpg)
41% van werkend Nederland verwacht dat de werkgever hen ondersteunt in het omgaan met Artificial Intelligence (AI), maar slechts een kwart geeft aan dat deze ondersteuning daadwerkelijk wordt gegeven. Dit blijkt uit een trendonderzoek van Centraal Beheer onder 2.000 werkende Nederlanders, uitgevoerd door onderzoeksbureau Memo2.
“AI is een technologie die machines en systemen in staat stelt om taken uit te voeren die normaal menselijke intelligentie vereisen, zoals leren, redeneren en beslissingen nemen. Dat AI impact gaat hebben op de wereld van werk is duidelijk. Het begint voor werkgevers bij beter begrijpen hoe AI werkt en de vele effecten die het op ons werk kan hebben. We weten nog niet precies wat er allemaal mogelijk is en het effect wordt door velen onderschat”, aldus Martine Bolhuis, expert duurzaam werkgeverschap namens Centraal Beheer.
Veelomvattend
Voor werknemers is het belangrijk om bewust om te leren gaan met AI-toepassingen en te begrijpen hoe je deze technologie veilig en effectief kunt inzetten. Bolhuis legt uit: “AI geeft ons mogelijkheden om ons werk prettig, sneller en beter te doen. Daarnaast kan AI op veel inhoudelijke vakgebieden een grote bijdrage leveren aan kwaliteit en effectiviteit. Van marketing tot pricing, van juridische zaken tot communicatie. Veelomvattend dus.”
Verrassen
“Om de hele loopbaan zo gezond mogelijk en optimaal te kunnen presteren is het van groot belang dat werknemers de mogelijkheid krijgen om continu bij te leren over AI. Hier liggen kansen voor werkgevers om de AI-kennis van hun werknemers te versterken. Werkgevers kunnen werknemers hier goed in begeleiden en helpen”, aldus Bolhuis. Ze vervolgt: “Het advies dat ik in mijn werkpraktijk aan werkgevers en werknemers geef: ga met AI aan de slag! Wees nieuwsgierig, ga experimenteren en oefenen. Organiseer en doe mee aan de online workshops. Bij de eerste mobiele telefoon wisten we ook niet direct hoe hij werkte of wat hij allemaal kon. Dus sta ervoor open en laat je verrassen. Kijk mee met koplopers onder je collega’s in je omgeving hoe zij AI gebruiken. Het omgaan met AI leer je ook al doende: geef werknemers de ruimte en vrijheid dit te leren.”
Zorgen
De introductie van AI veroorzaakt veel veranderingen, wat tot zorgen over baanzekerheid en het onbekende kan leiden. Slechts 13% van de respondenten uit het onderzoek geeft aan zich zorgen te maken dat AI-tools hun werk kunnen vervangen. Ondanks dat AI als zeer belangrijke ontwikkeling wordt gezien, geeft meer dan de helft van de respondenten aan op dit moment niks te doen om bij te blijven met ontwikkelingen van AI. “Dat is opmerkelijk en zorgelijk omdat we weten dat door deze ontwikkeling er steeds meer vaardigheid van medewerkers wordt verwacht”, aldus Bolhuis.
AI vaardigheden leren
“Er zijn verschillende manieren om AI-vaardigheden te leren”, besluit Bolhuis, “zoals het volgen van trainingen en workshop op eigen initiatief of georganiseerd door de werkgever, het lezen van blogs en artikelen en het leren door te experimenteren. Uit het onderzoek blijkt dat het volgen van trainingen en workshops het meest wordt ingezet om de AI kennis te vergroten.”
Bron: Centraal Beheer