De grote uitdaging voor leiderschap zit hem in de strategische kant. Dat zegt leiderschapsexpert en auteur Rob-Jan de Jong. Hij legt uit: ‘Wat je ziet bij organisaties is dat de kennis over verandering die op hun afkomt er wel is, maar dat het maken van de benodigde strategische kanteling ontzettend lastig is. Dus juist daar zit de meerwaarde die je als leider moet hebben.’
Volgens De Jong gaan veel bedrijven momenteel door grootse verandering heen. Hij geeft een voorbeeld: ‘Er is een Frans bedrijf waar we mee werken dat van oudsher onder andere robuuste metertjes en knopjes maakt, die je bijvoorbeeld in de cockpit bij vliegtuigen ziet. Die moeten natuurlijk goed werken en niet afbreken tijdens het vliegen. En zij zijn daar de beste in. Maar dat bedrijf weet ook dat de cockpit van de toekomst een glazen cockpit is, zonder knopjes, met alleen maar touchscreens. Ze zien waar het naartoe gaat, maar tegelijk is het ontzettend moeilijk om die organisatie te kantelen naar een meer softwarebedrijf. Tachtig procent van het personeel bestaat immers uit elektrotechnici met heel andere kennis en skills. Die moet je dan allemaal omscholen, of ontslaan. En dat ontslaan gaat in Frankrijk sowieso niet lukken met al die vakbonden. Dan hebben ze er ook nog een investeerder bij die alleen in korte termijn resultaat geïnteresseerd is, dus die krijgen ze niet makkelijk mee in een vernieuwingsslag waar de kosten altijd voor de baten uitgaan. Ze zien dus wel waar het naar toe gaat, maar de strategische verandering inzetten is enorm lastig.’