Het NIVEL jaarboek 2004 is uit met daarin de resultaten van het NIVEL-onderzoek over de kwaliteit van de zorg vanuit het standpunt van de gebruiker.
Het NIVEL jaarboek 2004 is uit met daarin de resultaten van het NIVEL-onderzoek over de kwaliteit van de zorg vanuit het standpunt van de gebruiker. Ruim 90% van de patiënten blijkt tevreden over de huisartsenzorg; een kwart vindt dat de huisarts telefonisch niet goed bereikbaar is. Huisartsen vangen de toegenomen zorgvraag op door een efficiëntere praktijkorganisatie. Ze nemen nog steeds het grootste deel (96%) van de gezondheidsklachten van de bevolking voor hun rekening, maar ze zien de behandeling van psychosociale problemen minder vaak tot hun taak dan vijftien jaar geleden. Ze werken over het algemeen volgens de door de NHG opgestelde standaarden.
Andere resultaten van het onderzoek: vrouwen leven gezonder dan mannen, verpleeghuisbewoners zitten regelmatig in een luier door tijdsgebrek van het personeel, in één op de acht verpleeghuizen ontbreekt een diëtist, en een verandering van het orgaandonatiesysteem zal waarschijnlijk niets opleveren. www.artsennet.nl;www.ggd.nl.