COVID-19 heeft een grote impact op ons dagelijks leven en we weten nog niet hoe groot die impact in de toekomst zal zijn. Dit heeft natuurlijk ook effect op het reputatiemanagement van je organisatie en de manier waarop je met al je stakeholders communiceert.
Organisaties staan voor ongekende uitdagingen. Gaan we het coronavirus doorstaan? Krijgen we te maken met een serieus liquiditeitstekort? Wat als personeel ziek wordt en uitvalt, hoe vangen we het werk dan op? Hoe zorgen we voor onze toekomstbestendigheid? Sommige sectoren legt het coronavirus geen windeieren. De omzet van de pakketbezorgers loopt op, de verkoop van boeken stijgt en de bakker op de hoek doet goede zaken. Anderen zien hun omzet juist enorm terugvallen, zoals (zzp’ers in) de toerisme- en horecabranche. Hoe dan ook, de corona-uitdagingen zijn er voor iedereen. Alleen iedere uitdaging is anders. Voor de één zal het betekenen dat er op allerlei noodvoorzieningen van de overheid moet worden teruggevallen. De ander moet bedenken hoe er snel kan worden opgeschaald. We zien om ons heen dat organisaties eerst zijn gestart met hergroeperen, kijken waar ze staan in deze onzekere coronatijd. Maar waar moet je aan denken vanuit reputatieoogpunt?-
Toon leiderschap
-
Zet stakeholders centraal
-
Voorbereiding is key
-
Wees flexibel