Hoe kan een onderneming sterke en duurzame groei realiseren in een wereld waar de snelheid van de veranderingen alsmaar toeneemt? Hoe kunnen succesvolle startups voorkomen dat ze aan hun succes ten onder gaan? Hoe voorkomen grote bedrijven de valkuil van comfortabele middelmatigheid, die tegenwoordig synoniem staat voor stilstand en faillissement?
Volgens het overtuigende en cruciale boek Team Genius, De nieuwste kennis over topteams in de praktijk van Rich Karlgaard en Michael S. Malone, ligt het antwoord voor organisaties in de kennis om interne teams te creëren die in staat zijn om specifieke problemen op te lossen. Of, nog belangrijker, teams die radicale verbeterde nieuwe producten en diensten kunnen ontwerpen. Wetenschappelijk onderzoek naar teams – hoe stel je ze samen, hoe leid je ze en hoe moet je ze ontbinden – is in de afgelopen jaren flink uitgebreid. Maar in de media wordt businesssucces nog te vaak toegekend aan ‘twee tegengestelde voorbeelden, de eenzame held en de grote multinational’, Daarbij wordt de rol van teams veelal genegeerd. Maar juist bij deze twee organisaties zijn het vaak productieve teams die in staat zijn om het ‘nirwana van structurele duurzaamheid’ te bereiken. Steve Jobs leerde een aantal pijnlijke lessen voordat hij in staat was om een creatieve en teamgerichte werkomgeving te creëren en te behouden. Nu is Apple hét voorbeeld van een bedrijf dat synoniem is geworden voor innovatieve producten. Hoe doe je dat? In Team Genius wordt op overtuigende wijze onderzocht wat er tot nu toe bekend is over dit onderwerp. Kennis over teams werd tot op heden vaak over het hoofd gezien maar blijkt cruciaal. Het boek gebruikt talloze voorbeelden uit de zakenwereld, sport, entertainment en het leger om haar stellingen te onderbouwen. Teams zijn zo oud als de mensheid zelf, van de band tussen echtgenoten en groepjes jagers, tot legereenheden en sportteams. En hoewel sommige grote organisaties al honderden jaren oud zijn, is er ‘geen een succesvolle onderneming die niet haar organisatie heeft gestructureerd op een basis van relatief kleine groepen mensen, die zich als teams hebben weten te organiseren’. En hoewel ‘teams nu sterker aanwezig zijn dan voorheen, lijken we ze minder op te merken’. Onze hersenen zijn erop ingesteld om werk in teams te verrichten en het boek legt uit dat duizenden jaren aan ervaring ons heeft geleerd dat een kleiner team meestal beter is. Idealiter zou een team uit zeven tot negen leden bestaan. Maar het succes van teams is ook iets ongrijpbaars. In Team Genius worden alle aspecten van teams besproken: teamgrootte, de noodzaak voor sterk leiderschap, constante communicatie en de juiste teamsamenstelling. Over teamleden biedt het boek een aantal interessante inzichten. We zijn inmiddels allemaal bekend met de noodzaak van diversiteit, een team staat er vanaf het begin niet goed voor als alle leden dezelfde achtergrond, denkwijzen en werkervaringen hebben. Echte diversiteit kan worden gevonden bij ‘mensen die een wijd spectrum aan ideeën, kennis en vaardigheden’ kunnen toevoegen aan een team. Een team samenstellen gaat verder dan haar leden in hun comfort zone brengen en sterk leiderschap is fundamenteel voor het succes van het team. Een teamleider kan niet achteroverleunen en het team ‘zichzelf laten ontdekken’. Het boek onderzoekt het complexe vraagstuk over teamgrootte op fascinerende wijze. De meest basale vorm van teamwerk is het duo. Een tweetal is tot grootse prestaties in staat, zoals Apple, Microsoft en Google. Maar duo’s werken vaak vluchtig en soms ronduit explosief. Sommige duo’s zijn zelfs in staat om elkaar te gaan haten. Het succesvolle zangduo The Everly Brothers ging publiekelijk en op spectaculaire wijze uit elkaar – om tien jaar later de ruzie weer bij te leggen. Henry Ford werkte businesspartner Jane Couzens uit het bedrijf, wat Ford eigenlijk alleen nadelen opleverde. Een van de meest fascinerende verhalen uit het boek gaat over een duo van tegengestelden, Howard Schultz en Howard Behar van Starbucks. Na een periode van explosieve groei stokte de expansie van Starbucks. De klantenservice was dwalende. De no-nonsense CEO Schultz stelde Behar aan om de zachte kant (zoals klantenservice) van de onderneming te leiden. Behar was essentieel voor de unieke bedrijfscultuur van Starbucks zoals wij die nu kennen, en hij zou uiteindelijk de baas worden van zowel Starbucks Noord-Amerika als Starbucks Internationaal. Team Genius neemt de lezer ook mee door de lessen over de levensduur van teams, van geboorte tot volwassenheid en uiteengaan. Het is soms inderdaad verstandig om een team te ontbinden nadat het succesvol haar taak heeft volbracht. Misschien zitten headhunters achter bepaalde leden van het team en sommige teamleden zullen een promotie verwachten. Met verstandig management kan je de sterkste teamleden inzetten als teamleiders voor nieuwe teams. Team Genius is een fraai voorbeeld van een teamprestatie en vertelt alles wat je moet weten over een onderwerp dat steeds belangrijker wordt voor het succes van een organisatie. … Marlo Zarka, DesignedAlliance.com