
Hoe kan een onderneming sterke en duurzame groei realiseren in een wereld waar de snelheid van de veranderingen alsmaar toeneemt? Hoe kunnen succesvolle startups voorkomen dat ze aan hun succes ten onder gaan? Hoe voorkomen grote bedrijven de valkuil van comfortabele middelmatigheid, die tegenwoordig synoniem staat voor stilstand en faillissement?
Volgens het overtuigende en cruciale boek Team Genius, De nieuwste kennis over topteams in de praktijk van Rich Karlgaard en Michael S. Malone, ligt het antwoord voor organisaties in de kennis om interne teams te creëren die in staat zijn om specifieke problemen op te lossen. Of, nog belangrijker, teams die radicale verbeterde nieuwe producten en diensten kunnen ontwerpen. Wetenschappelijk onderzoek naar teams – hoe stel je ze samen, hoe leid je ze en hoe moet je ze ontbinden – is in de afgelopen jaren flink uitgebreid. Maar in de media wordt businesssucces nog te vaak toegekend aan ‘twee tegengestelde voorbeelden, de eenzame held en de grote multinational’, Daarbij wordt de rol van teams veelal genegeerd. Maar juist bij deze twee organisaties zijn het vaak productieve teams die in staat zijn om het ‘nirwana van structurele duurzaamheid’ te bereiken. Steve Jobs leerde een aantal pijnlijke lessen voordat hij in staat was om een creatieve en teamgerichte werkomgeving te creëren en te behouden. Nu is Apple hét voorbeeld van een bedrijf dat synoniem is geworden voor innovatieve producten. Hoe doe je dat? In Team Genius wordt op overtuigende wijze onderzocht wat er tot nu toe bekend is over dit onderwerp. Kennis over teams werd tot op heden vaak over het hoofd gezien maar blijkt cruciaal. Het boek gebruikt talloze voorbeelden uit de zakenwereld, sport, entertainment en het leger om haar stellingen te onderbouwen. Teams zijn zo oud als de mensheid zelf, van de band tussen echtgenoten en groepjes jagers, tot legereenheden en sportteams. En hoewel sommige grote organisaties al honderden jaren oud zijn, is er ‘geen een succesvolle onderneming die niet haar organisatie heeft gestructureerd op een basis van relatief kleine groepen mensen, die zich als teams hebben weten te organiseren’. En hoewel ‘teams nu sterker aanwezig zijn dan voorheen, lijken we ze minder op te merken’.