Gevestigde organisaties moeten om te overleven innovatief, creatief en klantgericht zijn in dit onzekere en disruptieve tijdperk. Maar vaak weten ze niet hoe ze Lean startup principes kunnen inzetten voor hun innovatie. De auteurs van De corporate startup hebben er ervaring mee en willen die graag delen.
Grote bedrijven zijn geen startups omdat het hun dagelijks werk is een succesvol en winstgevend bedrijf te runnen. Startups richten zich op één idee en hebben geen last van de voorgeschiedenis van een ouder bedrijf. Gevestigde bedrijven lopen tegen de innovatie paradox aan: hoe ze zich voldoende kunnen richten op de exploitatie om de levensvatbaarheid te garanderen en tegelijkertijd hoe ze genoeg tijd en energie kunnen stoppen in de exploratie om die levensvatbaarheid ook voor de toekomst te garanderen. Wil een gevestigd bedrijf succesvol innoveren dan moet het een manier vinden om uit te voeren en tegelijkertijd te zoeken naar nieuwe wegen. Bestaande bedrijven zijn te managen met traditionele boekhoudmethoden, kostenoptimalisatie en operationele effectiviteit. Het zoekproces voor de toekomst maakt gebruik van startup methoden zoals ontwerpdenken, klantontwikkeling en experimenteren.