Het gevoel hebben om erbij te horen. Zeggen wat je op je lever hebt. Fouten openlijk durven te bespreken. Onbevreesd presteren. De boel uitdagen en in beweging brengen. En tegelijkertijd voor een positieve sfeer zorgen…
Je zou zeggen dat onbevreesd presteren de gewoonste zaak in de wereld is. Het tegendeel is het geval. Het is hard werken om een klimaat van onbevreesd presteren te realiseren. Om je daarbij te helpen, hebben wij, Hans van der Loo en Joriene Beks, een Veldgids geschreven. Vol met tips, tools en werkvormen. Zodat je samen met je team meteen aan de slag kunt gaan.
Eind mei van het vorige jaar verscheen ons eerste boek over het onderwerp: Psychologische veiligheid. Daarin beschreven we dat psychologische veiligheid het best bewaarde geheim is om teams vleugels te geven. Het geeft medewerkers het gevoel erbij te horen, moedigt hen aan hun mening te geven, gemaakte fouten openlijk te bespreken en veelbelovende ideeën aan te dragen. Het leidt tot aantoonbare verbeteringen in eigenaarschap, samenwerking, leren, creativiteit en presteren. Dat klinkt mooi, maar besef wel dat het realiseren van een open en veilig werkklimaat voor nogal wat organisaties een worsteling is. Dit blijkt niet alleen over de steeds weer terugkerende mediaberichten over angstculturen, ontspoorde klanten of messenstekende scholieren. Ook in organisaties die de zaken ogenschijnlijk goed voor elkaar hebben, is het blijkbaar vaak droevig gesteld met de psychologische veiligheid. Onderzoek onder meer dan 25.000 werkenden in ons land toont aan dat de gemiddelde veiligheidsbeleving da afgelopen zeven jaar is gedaald van 66% naar 51%. Hoewel we er de mond vol van hebben, is het met de praktijk van psychologische veiligheid helaas droevig gesteld.
In Psychologische veiligheid gaan we vooral in op de vraag wat psychologische veiligheid inhoudt en hoe het werkt. Hoewel we voortborduren op bestaande inzichten, proberen we een eigen draai aan het thema te geven. En we kregen veel positieve commentaren.
Daarom schreven we in het afgelopen half jaar een opvolger: een heuse Veldgids. We wilden het nieuwe boek een praktische uitstraling geven. Verder gaan, waar we met het vorige boek gestopt waren. Nu dus geen verhaal hoe psychologische veiligheid werkt, maar hoe je het werkend kunt krijgen.
De veldgids staat boordevol vragen om zelf te overdenken en met elkaar te bespreken. Het biedt allerlei tools, zoals lijsten met observatiepunten om na te gaan hoe de vlag er bijhangt als het om psychologische veiligheid gaat. Als je het liever bij feiten houdt, kan dat ook. In de veldgids kun je een sneltest vinden, waarmee je direct kunt aflezen hoe je scoort. Het grootste deel van het boek bestaat evenwel uit concrete werkvormen om psychologische veiligheid te stimuleren. Het gaat daarbij om nudges (kleine, praktische prikkels die je een duwtje in de goede richting geven), voorbeeldgedragingen (hoe kun je je het beste gedragen wanneer je als teamleider of teamlid met het thema aan de slag gaat) en scripts om mee te oefenen. De veldgids biedt daarmee alle mogelijkheden om je eigen interventiepakket samen te stellen. Een andere pré: door de laagdrempeligheid van de gekozen werkvormen wordt het betrekkelijk moeilijke thema ineens heel concreet en toegankelijk.
Speciaal voor mensen die het boek nu al bij managementboek.nl bestellen, hebben we een vervolg op de veldgids geschreven. Reserveer Veldgids Psychologische Veiligheid voor verschijning op 27 januari 2021 en ontvang de Mini Veldgids Psychologische veiligheid (30 pagina’s, PDF) cadeau, met daarin 8 New Years Nudges. Met deze nudges kun je direct aan de slag om psychologische veiligheid te bevorderen. De New Years Nudges in dit e-book vind je niet in de grote veldgids, dus maak nu je reservering.
Hans van der Loo is spreker, schrijver en motiverend adviseur. Hij is gespecialiseerd in de thema’s toekomstvisie, cultuur- en gedragsverandering en vitaliteit. Hij is auteur van de managementbestsellers Kus de Visie wakker en Werkvuur. Samen met Joriene Beks schreef hij Psychologische Veiligheid en Veldgids Psychologische Veiligheid.
Bron: Managementboek.nl