In de turbulente wereld van vandaag moeten bedrijven wendbaar zijn, maar huidige managementmethoden schieten daarvoor tekort. Het antwoord is ketensamenwerking. Jack van der Veen en Michel van Buren schreven er een boek over: Regisseer de keten.
Met ketensamenwerking kun je het resultaat van je organisatie verbeteren en tegelijkertijd waarde creëren voor klanten, medewerkers en de maatschappij. Hoewel bedrijven de voordelen zien en aan de slag willen, blijft de praktijk toch achter. De vraag die ons al jaren intrigeert is: Hoe lukt het dan wél? Daar geeft Regisseer de keten antwoord op.
De wetenschap is het er al tientallen jaren over eens: een keten die op elkaar is ingespeeld en waarde centraal stelt, functioneert sneller, beter, goedkoper, duurzamer en is innovatiever, klantvriendelijker en wendbaarder, en dat allemaal tegelijkertijd. Samenwerking binnen en tussen organisaties is de sleutel tot betere resultaten, zowel kwantitatief als kwalitatief. Dat besef leeft ook bij veel organisaties. Toch kregen wij steeds de vraag: ‘Ja maar, hoe dan?’ In ons boek beantwoorden we die vraag. We laten zien hoe bedrijven zowel intern als extern de samenwerking kunnen organiseren, faciliteren en stimuleren.
Duurzaamheid vergt keteninzicht
De toenemende belangstelling voor duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid maakt dat nog urgenter. Om duurzaam te kunnen opereren, moet je weten wat er verderop in keten gebeurt. Zowel bij je toeleveranciers als bij hún leveranciers. Of het nu gaat om Rana Plaza, de Fipronilaffaire of arbeidsomstandigheden in Chinese Apple-fabrieken, steeds blijkt hoe belangrijk het is om inzicht te hebben in de hele keten. Positieve initiatieven zoals Fairphone en Tony’s Chocolonely laten zien dat het wel degelijk mogelijk is om dat inzicht te verkrijgen en ernaar te handelen.
Snel inspelen op veranderingen
De noodzaak tot wendbaarheid werd uitvergroot door COVID-19, maar is van alle tijden; technologische ontwikkelingen, toenemende concurrentie en steeds sneller veranderende klantwensen nopen organisaties om snel in te spelen op kansen en bedreigingen. Ook dat kan door in de keten samen te werken. Het uitgangspunt daarbij is dat je van buiten naar binnen werkt: vanuit de waarde die je wilt leveren aan klanten en andere stakeholders, definieer je wat er in de keten moet gebeuren.
Zo lukt het wel
Extern doe je dat door gestructureerd informatie uit te wisselen en te overleggen met leveranciers aan de ene kant en klanten aan de andere kant. Intern doe je dat door met marketing, sales, supply chain en finance kansen te identificeren, doelen te stellen en deze samen waar te maken. Zo creëer je maximale klantwaarde op een zo efficiënt mogelijke wijze. Hier zien we echter een hindernis opdoemen: de klassieke managementstructuur van gespecialiseerde silo’s nodigt veelal niet uit tot samenwerking, maar leidt tot deel-KPI’s en suboptimalisatie. Veel bedrijven en ketens maken hierdoor hun potentieel niet waar.
Daarom presenteren we in Regisseer de keten een concrete managementmethode die uitgaat van gezamenlijke doelen en waardecreatie over afdelingen en bedrijfsgrenzen heen. Het is een praktische methode die de interne discussie tussen specialismen faciliteert en bovendien de link legt met de andere ketenpartners. De verticale organisatie hoeft daarvoor niet op de schop, die biedt een uitstekende basis. Maar de processen die leiden tot waarde voor klanten, lopen altijd over afdelingen en bedrijfsgrenzen heen en daarvoor is een vorm van horizontale aansturing nodig: regie.
Regisseren is een kunst (en die is te leren)
Regie is niet gebaseerd op macht maar op gemeenschappelijke belangen. Het vereist sterk leiderschap, psychologisch inzicht en vooral: de wil om samen waarde te creëren en het gezamenlijke doel voorop te stellen. Met deze managementmethode, de vele tips en tools kan elk bedrijf morgen al stappen maken met ketensamenwerking. Mocht u ons toch niet geloven, lees dan in het boek de vele succesvolle voorbeelden van onder andere Technische Unie, Signify, McDonald’s, Coop, Stedin, LEGO, Fairphone en fonQ. Niet de minste namen. En dat is geen toeval.
Michel van Buren is oprichter en eigenaar van BLMC, al twintig jaar specialist in supply chain consultancy en interim-management. Als businessconsultant begeleidt hij directies van middelgrote en grote bedrijven bij het vormen en implementeren van hun supply chain strategie. Jack van der Veen is als hoogleraar verbonden aan Nyenrode Business Universiteit en bekleedt de evofenedex leerstoel Supply Chain Management. Hij publiceert geregeld in wetenschappelijke en businessmedia en doceert in verschillende masterprogramma’s, executive programma’s, seminars en (executive) workshops. Hij ziet supply chain management als een strategische discipline die sterke parallellen vertoont met bedrijfskunde.
Ze zijn de auteurs van Regisseer de keten.