In iedere succesvolle startup loopt minstens één persoon rond die kort en krachtig kan vertellen welk probleem ze oplossen, voor wie en hoe. David Beckett heeft een methodiek ontwikkeld, waarmee iedereen kan leren pitchen—stap voor stap.
Goede pitch: het verschil tussen falen en succes
Voor startups is het kunnen geven van een goede pitch het verschil tussen succes en falen: investeerders willen in eerste instantie alleen de hoofdlijnen horen. Dat is je kans hen te laten zien wat je in huis hebt! En in tegenstelling tot wat velen lijken te denken, is pitchen niet simpelweg ‘verkopen’.
Een pitch is juist geen verkooppraatje, maar jouw kans te delen wat je aan het doen bent. Het biedt de mogelijkheid om die mensen te vinden, die geloven in jou en je businessplan. Om welk probleem ook, op te lossen – of dat nu te hoge kosten X betreft of te tijdrovend Y, te weinig gebruiksgemak Zus of te milieubelastend Zo; vul maar in.
Pitchen geeft je een platform je persoonlijke motivatie uit te leggen, jouw unieke manier van oplossen, maar ook heel duidelijk te zijn in je behoeften: een vervolggesprek, een introductie, een investering. Door een eerlijk, goed onderbouwd verhaal te kunnen brengen, vind je gelijkgezinde investeerders of beïnvloeders die jou graag een stap verder willen helpen.
In Pitch en win vind je niet alleen alle gereedschap dat je nodig hebt om jouw verhaal goed te op te bouwen, maar ook direct toepasbare tips hoe je je verhaal met prachtige slides kunt ondersteunen, en hoe je deze vervolgens vol vertrouwen kunt presenteren. Met de Beste-3-Minuten Methode©, bestaande uit de delen Script, Vormgeving, Presentatie, kun je meteen aan de slag voor je volgende pitch.
Script
Hoe bouw je je verhaal op? Hiervoor raad ik de Post-it® Brainstorm Methode aan: haal eerst al je ideeën uit je hoofd. Cluster ze vervolgens rond de belangrijkste kwesties, en maak dan een hoofdstukverdeling. Bedenk bij dit keuzeproces wie je publiek is, wat je doel is, en hoeveel tijd je beschikbaar hebt voor je pitch. Vervolgens zorg je voor een sterke opening, kies je drie kwesties die je publiek móét onthouden, en een professioneel einde.
Vormgeving
Je hoeft geen vormgever te zijn om van die gevreesde bulletpointslides af te komen. Ik geef je talloze tips en sites voor het gebruik van foto’s, iconen en logo’s. Slides die niet afleiden, noch afbreuk doen aan je verhaal, maar slides die je verhaal ondersteunen, versterken!
Presentatie
Iedereen is zenuwachtig voor een pitch, en dat is prima: adrenaline zorgt ervoor dat je scherp bent en kunt presteren.
Iedereen is zenuwachtig voor een pitch, en dat is prima: adrenaline zorgt ervoor dat je scherp bent en kunt presteren. Om te voorkomen dat de stress er met je vandoor gaat, deel ik meerdere manieren om met je zenuwen om te gaan. Ook geef ik je handvatten voor je non-verbale communicatie, stemgebruik en blijvende betrokkenheid bij je verhaal.
De Beste-3-Minuten Methode© komt niet zomaar uit de lucht vallen: alle tips en oefeningen heb ik ontwikkeld gedurende 15.000 uur aan gesprekken met investeerders, bijwonen van pitches, en het coachen van startups in groeiprogramma’s en corporate innovatieprogramma’s. Een aantal van hen vertelt ook wat zij van pitches vinden: in Pitch en Win lees je interviews met Prins Constantijn van Oranje-Nassau, ambassadeur voor Nederlandse startups, Ilja Linnemeijer, corporate innovatieleider bij PwC, Sean Percival, Silicon Valley investeerder, Patrick de Zeeuw, onder andere oprichter van Startupbootcamp en Astrid Sonneveld, TEDx Award Pitch Winnaar.
Veel succes met je volgende pitch!
David Beckett is internationaal pitch coach en bedenker van Het Pitch Canvas©. Alle Beste-3-Minuten tools kun je met videouitleg ook terugvinden binnen de Pitch Professionals Academy. Hij is de auteur van Pitch en Win.