In de eerste weken van maart 2020 deed TNO onderzoek naar de effecten van de lockdown op het dagelijkse werkleven. Met een app polsten ze dagelijks bij zeshonderd Nederlanders hoe de crisis hun werk beïnvloedde. Er was hier een heel duidelijke scheidslijn waar te nemen tussen medewerkers die helder voor ogen hadden wat er van ze verwacht werd en medewerkers die wat verloren ronddobberden. Duidelijkheid over waar je staat en wat er van je wordt verwacht als medewerker is een fundament voor werkmotivatie.
Voordien was de meestgehoorde klacht van medewerkers dat zij niet wisten wat er speelde, waarom er bepaalde keuzes werden gemaakt en dat ze zich daardoor niet konden identificeren met de koers van de organisatie.
Twee zaken worden duidelijk
Deze klacht maakt twee zaken duidelijk. Allereerst, het gaat medewerkers aan het hart hoe het ervoor staat met hun werkgever. Ze willen weten wat de ontwikkelingen zijn – en terecht: het is onethisch om ze dit te onthouden. Ten tweede, communicatie en duidelijkheid scheppen is een grote uitdaging voor organisaties. Veel medewerkers hadden het gevoel niet op de hoogte te zijn. Juist bij remote werken is dit een uitdaging voor leidinggevenden. Een menselijke reactie op angstige tijden is namelijk dat we onzeker worden en als we onzeker zijn, worden we stil. Maar als de communicatie afneemt, daalt ook met vertrouwen. Juist in onzekere tijden moeten leidinggevenden veel communiceren.
Nu remote werken een enorme vlucht neemt, wordt de roep om duidelijkheid alleen maar groter. Managementauteur Ben Tiggelaar onderstreept dat duidelijkheid voor medewerkers cruciaal is, en dat blijkt ook uit eerdere onderzoeken over leidinggeven op afstand: duidelijkheid is essentieel. Ga er niet gemakzuchtig van uit dat medewerkers signalen wel oppakken.
Onderzoek onder kinderen
Leiders gaan ervan uit dat een boodschap na één keer meteen wordt begrepen en beklijft. Niets is minder waar: de ontvanger vergeet de boodschap of krijgt in veel gevallen niet de juiste bedoeling mee. Een belangrijke les: hoe een boodschap wordt ontvangen, kun je niet aanpassen, wel hoe deze wordt gedeeld.
Dit is ook onderzocht. In een onderzoek werden kinderen geconfronteerd met vervelende issues. Vervolgens kwamen de ouders van het kind en zij logen tegen het kind dat alles in orde was. De hersenactiviteit van de kinderen werd gemeten en het stresslevel schoot omhoog. Waarom? Kinderen weten heel goed wanneer er iets slechts gaande is, ze zien het aan je gezicht, ze voelen het, ze nemen het waar.
Dit geldt ook voor je medewerkers. Mensen kunnen beter omgaan met slecht nieuws dan geen nieuws, ze willen op de hoogte worden gehouden. Als je niet transparant bent, dan komen mensen met hun eigen verhaal en dat is vaak slechter dan de realiteit …
Bron: Remote leiderschap
Door: Arjen Banach