Om maar meteen met het allerbeste nieuws te beginnen: onweerstaanbaar worden is maakbaar. Iedereen kan het – als je maar denkt als een chef-kok. Ontdek de eerste cruciale stap op weg naar onweerstaanbaarheid: het avontuur aangaan.
Je wilt geen me-too zijn, je wilt onweerstaanbaar worden. Je kunt het maken van een onweerstaanbare waardepropositie het best vergelijken met een driesterrenchef die een topgerecht bedenkt. Die chef-kok heeft een idee, weet wat de beste ingrediënten zijn, heeft een sterk recept en een magic touch. Alle specifieke ingrediënten worden met zorg geselecteerd, in de juiste verhoudingen gebruikt en in de juiste volgorde verwerkt: het avontuur begint.
Tijdens dit avontuur heeft de chef een beeld van het eindresultaat, maar het blijft spannend of hij precies zal creëren wat hij in gedachten heeft. Misschien valt het tegen, misschien wordt het nog beter door een nieuw inzicht dat hij tijdens de bereiding van het gerecht opdoet. Testen en ontwikkelen zit in zijn systeem. Soms lost hij iets snel op, soms blijft het zoeken en experimenteren. Tegelijkertijd moet hij de investering in tijd en geld in het oog houden. Het is hard werken, het zijn lange dagen, maar wel vol enthousiasme.
Inspiratie
Hij haalt zijn inspiratie uit zichzelf, zijn ervaring, maar ook uit andere concepten, uit totaal andere werelden dan de zijne. Hij observeert constant en gaat er bewust op uit om inspiratie op te doen. Niet zozeer door naar concurrenten te kijken, maar het te zoeken bij totaal verschillende sectoren, bij kunst, design en wetenschap. (Over kunst gesproken: dit is bij uitstek de ‘sector’ waar men verder kijkt dan zijn eigen vakgebied. Andy Warhol vond zijn inspiratie in een soepblik en Pablo Picasso in een stier.)
Geen avontuur zónder gedegen basis: de chef-kok is heel duidelijk voor de mensen in zijn team en weet hen te inspireren om het maximale uit zichzelf te halen. Net als van zichzelf eist hij creativiteit en topkwaliteit van anderen, wetend hoe moeilijk het is om het verschil te maken. Hij weet ook dat het nooit af is: de wereld verandert nu eenmaal in een ongekend tempo.
Dit boek is voor de chef-koks onder de managers: Jij weet wat de beste ingrediënten zijn.
Je durft het avontuur aan te gaan. En dan zal ook jij een baanbrekend idee vinden.
Bron: De Onweerstaanbaarheidstheorie
Door: Jan Heuvel