‘Ga je tanden poetsen, trek je pyjama aan, ruim je legoblokken op, doe het licht uit, ga in je bed liggen.’ Weleens kinderen naar bed gebracht? Dan weet je dat er een moment komt waarop je de gebiedende wijs gebruikt om ze te laten opschieten. Online moet je eigenlijk hetzelfde doen met je bezoekers.
Letterlijk gedrag benoemen
Als we willen dat iemand opschiet, benoemen we – onbewust – het gewenste gedrag letterlijk, in de gebiedende wijs dus. Zo helpen we de hersenen van de ander om het gedrag in gang te zetten. En maken we het gedrag dus simpeler.
Want vergeet niet: we zitten nog steeds in het deel over prompts en proberen dus Systeem 1 aan te spreken. En daarbij geldt: hoe minder onnodige mentale inspanning, hoe groter de kans op het gewenste gedrag.
Bekijk de volgende voorbeelden eens:
In het linkervoorbeeld gebruiken we steeds een duidelijk en concreet werkwoord. Daarmee neemt de kans op conversie toe.
Ability
Prompts die heel duidelijk vertellen wat je moet doen, werken beter dan prompts met wat meer abstracte termen. Ook goed om te weten: onze ervaring leert dat de gebiedende wijs (‘Vul je gegevens in’) een sterker effect heeft dan de onbepaalde wijs (‘Gegevens invullen’).
Klik hier of swipe omhoog
Wanneer je je bezoekers wilt verleiden tot een klik terwijl ze eigenlijk iets anders aan het doen zijn, werkt het benoemen van het fysieke gedrag vaak het beste. Systeem 1 begrijpt concrete handelingen zoals ‘Klik hier’ en ‘Swipe omhoog’ eerder dan meer abstracte verwijzingen zoals ‘Ontdek de voordelen’ of ‘Vraag een offerte aan’.
Let op: het zou kunnen dat een usability-expert je bij ‘Klik hier’ terugfluit. Een bekende richtlijn is namelijk dat je voor een call to action een werkwoord moet gebruiken dat het resultaat van het gewenste gedrag weergeeft. Zoals: ‘Vraag de brochure aan’. Op veel plekken van je website of app is daar zeker iets voor te zeggen. Maar dus niet als je je bezoeker moet wegleiden van een andere taak. Dan kun je beter een prompt ontwerpen die vol op Systeem 1 stuurt.
Wat moet je onthouden?
- Gedrag wordt makkelijker als je precies vertelt wat iemand moet doen.
- Bij werkwoorden werkt de gebiedende wijs (‘Vul je naam in’) beter dan de onbepaalde wijs (‘Naam invullen’).
Wat kun je doen?
- Benoem het gewenste gedrag letterlijk in de gebiedende wijs.
- Gebruik gerust ‘Klik hier’ voor een prompt die je bezoeker moet wegleiden van ander gedrag.
Bron: Online invloed
Door: Bas Wouters, Joris Groen