Veel problemen waar leidinggevenden tegenaan lopen, hebben dezelfde oorzaak: gebrek aan duidelijkheid en richting. We nemen vaak niet genoeg de tijd om te checken of voor de ander duidelijk is wat we bedoelen. Of om te vertellen wat wij verwachten en waarom.
Wanneer jij aangeeft een professionele uitstraling te verwachten van je medewerkers, gaat iedereen daar op zijn eigen manier mee aan de slag. Per persoon zullen er verschillen in klantbenadering ontstaan doordat iedereen daar zijn eigen invulling aan kan geven. Als leidinggevende heb je kans dat er dingen gebeuren die jij niet wilt. Als gevolg van jouw onduidelijke communicatie moet je medewerkers terugfluiten. Met alle negatieve energie die daarmee gepaard gaat. Ook zul je zien dat sommige medewerkers nauwelijks in beweging komen, omdat zij er behoefte aan hebben te weten waar jij de meetlat legt. Wanneer doen ze het goed (genoeg)? En wat mogen ze nu wel en niet zelf bepalen?
Bij een sollicitatieprocedure voor een nieuwe leidinggevende stelde een opdrachtgever een adviescommissie in. Daarin zaten medewerkers en leidinggevenden die met de nieuwe manager te maken zouden krijgen. Zowel de directie als de adviescommissie sprak met verschillende kandidaten over de vacature. Bij de nabespreking bleek dat ze voor verschillende kandidaten kozen. Een moeizaam gesprek volgde waarin de directie uiteindelijk aangaf onder voorwaarde van een positief assessment haar eigen voorkeurskandidaat te willen benoemen. De adviescommissie verliet teleurgesteld en verontwaardigd de kamer. Zij hadden verwacht dat hun advies doorslaggevend zou zijn in het proces. Helaas was de directie vergeten de verantwoordelijkheden en verwachtingen rond de adviescommissie goed te managen, met intern gemopper en een slechte start voor de nieuwe manager als gevolg.
Volgens sommige bazenonderzoeken weten maar liefst vier van de tien medewerkers niet goed wat er van hen verwacht wordt. Geen wonder dus dat je als medewerker soms even de kat uit de boom kijkt bij een organisatieverandering, of dat je je verbeterideeën nog even voor je houdt, of voorzichtig bent om taken op te pakken die anderen laten liggen. De meeste medewerkers verwachten duidelijkheid van hun leidinggevende. Duidelijkheid over het takenpakket, de doelstelling en de spelregels. Wanneer ze die niet krijgen, ontstaat gedoe: onzekerheid, conflicten, fouten, vertraging en verspilling. Kortom: onduidelijkheid laten voortbestaan in jouw team is asociaal.
Bron: De fluitende leider
Door: Erik Kaptein, Colinda van Dijk, Kevin Blom