Sinds de uitbraak van de crisis moeten werknemers allemaal ondernemers worden, en dus worden er volop trainingen en cursussen aan dit onderwerp gewijd. Maar ze zijn lang niet altijd adequaat, zegt Tim Clark.
Volgens Clark, auteur van de bestseller Business Model You, is er de nodige mythevorming over geslaagd ondernemerschap. Zo zou je vooral ‘een slim en origineel idee’ moeten hebben, en dat zou voldoende zijn om vanaf het begin professionele investeerders bij je onderneming in spe te betrekken. Het eerste misverstand komt hoogstwaarschijnlijk voort uit de hype rond start ups van whiz kids in de computerbranche (in werkelijkheid zijn de echt geslaagde ondernemers meestal veertigers die er al heel veel vlieguren op hebben zitten), en verder blijken potentiële investeerders veel meer belang te hechten aan competentie dan aan briljante ideeën, aldus Clark.
De juiste methode om ondernemerschap te ontwikkelen vind je niet op businessschools, zegt Clark. Hun curricula bevatten niet de onderdelen die hij essentieel vindt, namelijk:
– Design Thinking: een benadering die erop gericht is om problemen van klanten of gebruikers bloot te leggen en op te lossen.
– Business Modelling: inzicht verkrijgen in hoe bedrijven en organisaties waarde creëren en leveren voor hun klanten.
– Presentatievaardigheden: de basiscompetentie om helder en logisch te praten met werknemers, zakenpartners, leveranciers, klanten en potentiële klanten.
– Professioneel schrijven: nee, het gaat hier niet om het maken van businessplannen, persberichten of blogs, maar om duidelijke en nauwkeurige correspondentie, instructies, richtlijnen en rapporten die bedoeld zijn voor de bovengenoemde doelgroepen. Dit soort communicatie vormt nu eenmaal het leeuwendeel van de schrijftaken in een onderneming.
Deze vaardigheden kunnen allemaal geleerd worden, en het (extra) goede nieuws is dat niet alleen toekomstige ondernemers er baat bij hebben. De allerbelangrijkste boodschap blijft, aldus Tim Clark: Vergeet goede ideeën, focus op competentie.
Bron: Tim Clark, www.linkedin.com