In de meeste ict-bedrijven hebben ict’ers weinig te vertellen. Philip Dries (45) werkte jarenlang bij zo’n bedrijf en kreeg het idee dat het anders kan. In 2003 richtte hij met twee anderen Schuberg Philis op.
Zelf bepalen wat je doet
Schuberg Philis is beheerder van ‘mission critical applications’, onderdelen van de ict-infrastructuur die 24/7 moeten blijven werken. Het bedrijf is bijzonder, want ict’ers bepalen zelf wat ze doen.- Beslissingen over de richting van het bedrijf gaan pas door als het voltallige personeel ermee instemt.
- Er zijn geen sales managers, dus ict’ers zitten zelf met de klant om de tafel.
- Fijn voor de klant, want die krijgt geen valse beloftes te horen.
- Fijn voor de ict’ers, want zij kunnen hun werk naar eigen inzicht invullen.
Opvallende resultaten
Het principe van zelf beslissen werkt bij Schuberg Philis zeer goed omdat het mensen beter laat presteren. Kijk naar de volgende opvallende resultaten:- Grote klanten als Rabobank, Eneco en Air-France/KLM zijn heel tevreden. Bij het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek van ict-onderzoeksbureau Giarte eindigt het bedrijf steevast bovenaan.
- Het bedrijf ontving op 27 april 2015 de Good Practice Award. Dit is een prijs van de Europese Unie voor bedrijven die succesvol werkstress verminderen. Het ziekteverzuim bedraagt 0.9%, terwijl het gemiddelde in de ict-sector 3,8% is.
- Er is nauwelijks personeelsverloop, wat ook komt door de secundaire arbeidsvoorwaarden en omdat een kwart van de winst geïnvesteerd wordt in werknemerswelzijn. Je mag zelf je werktijden bepalen en ook hoelang je op vakantie gaat.
- De werkwijze van Schuberg Philis wordt onderwezen op Harvard Business School.
Inmiddels heeft Dries tweehonderd ‘collega’s’. Het woord werknemer vermijdt hij liever: ‘Het voelt zo denigrerend, zo hiërarchisch.’
Bron: nrcq.nl (vertaald en bewerkt door Sigma).