In 2014 werd er meer dan 500 miljoen euro in Nederlandse startups gestoken. Amerikaanse durfkapitalisten weten Nederland te vinden.
Neelie Kroes trekt hard aan de StartupDelta-kar, en de Berlijnse startupfabriek The Factory komt onze kant op. Bereikt de startuprevolutie eindelijk ook Nederland? De grote buitenlandse investeringsfondsen hebben Nederland in 2014 gevonden, blijkt uit cijfers van techblog Startupjuncture. Ze investeerden dik 500 miljoen in Nederlandse startups, zoals internetkassa Ayden, thuisbezorgingsdienst Takeaway.com, zoek- en analyseplatform Elasticsearch, cloud-based appbouwer Mendix, online reisbureau Travelbirds, systeemsoftware-ontwikkelaar Bright Computing, veilingsite Catawiki en testplatform Wercker. Daarmee komen we op dezelfde hoogte als het grote voorbeeld: Zweden, waar grootheden als Skype en Spotify zijn ontwikkeld. Van de tien grootste injecties kwamen er zeven uit Silicon Valley, geboortegrond van de Googles, Facebooks en Ubers in de wereld. ‘De volgende Google of Uber kan prima uit Nederland komen’, zegt de Amsterdamse investeerder Alexander Ribbink, ex-TomTom. Michiel Kotting van Accel Partners, dat aan de wieg stond van bedrijven als Facebook en Dropbox, voorspelt dat Nederland een inhaalslag gaat maken. Accel deed vorig jaar zijn eerste investering in een Nederlandse startup. Kotting: ‘Geld is het probleem niet. We hebben meer dan we aan goede bedrijven kunnen vinden.’Google for Entrepreneurs
Ondertussen stromen de geïnteresseerden toe. Venture-capitalfirma General Atlantic uit San Francisco, dat vorig jaar 200 miljoen euro investeerde in Ayden – een bij het grote publiek onbekende Nederlandse startup die hot is en waar héél veel van wordt verwacht – opende een kantoor in Amsterdam. Het prestigieuze American Cotton Wood Technology Fund uit New Mexico koos Nederland voor zijn eerste kantoor in Europa. De firma richt zich op startups in de regio Enschede (Universiteit Twente). Natuurlijk hebben we al Eindhoven als hightechbroedplaats, en is onlangs op het Marineterrein in het Amsterdamse Kattenburg StartupDelta opgestart. SD-ambassadeur Neelie Kroes maakte vorige maand bekend dat de Berlijnse startupfabriek The Factory – gefinancierd door onder meer Google, Hardware.co en Lufthansa – naar Nederland wil komen. The Factory is gevestigd in een voormalige brouwerij van 16.000 m2 van waaruit 23 bedrijven opereren, waaronder Zendesk en Soundcloud. Ook Google for Entrepreneurs is er gevestigd, een ‘versnellingsprogramma’ van Google. Waar The Factory in Nederland gaat komen? Kroes: ‘Laten we kijken wie als eerste reageert: Amsterdam of Rotterdam?’ Ook Hardware.co – een kraamkamer die zich vooral op hardware richt – wil naar Nederland komen. En natuurlijk hébben we hier al de nodige bekende startups, zoals Blendle en Peerby.De lean entrepreneur
De successen van de techpioniers hebben het aanzien van startup-entrepreneurs veranderd: twintigers die vroeger bij een multinational wilden werken, willen nu entrepreneur worden. En deze entrepreneurs pakken het ook steeds serieuzer aan: vroeger begon het ermee dat mensen een eigen bedrijf wilden starten en gingen ze daarna pas bedenken wat ze gingen doen. Nu werken ze veel vaker vanuit een briljant idee of geweldige techniek, een next big thing dat een markt op zijn kop gaat zetten. Het is ook cruciaal om het zo aan te pakken, benadrukken Brant Cooper en Patrick Vlaskovits in hun bestseller De Lean Entrepreneur, een boek met praktische adviezen, casestudy’s, oefeningen en templates (de Nederlandse vertaling is eind februari verschenen). Nog preciezer: je zult als startup-ondernemer die op basis van je geweldige idee of oplossing of technologie voor een ontwrichtende innovatie gaat – op z’n Googliaans, Facebooks of AirBNB’s – volledig vanuit een klantbehoefte moeten werken. Anders heb je geen business. De leanmethode, geïnspireerd op Toyota’s revolutionaire productiesysteem, is daarbij juist voor startup-entrepreneurs een strakke, gedisciplineerde manier om hun business uit te bouwen naar hun gedroomde bedrijf.
Bronnen: de Volkskrant, 31 januari 2015; Emerce, 18 februari 2015
Boek: Brant Cooper & Patrick Vlaskovits – De lean entrepreneur: hoe visionairs producten creëren, innoveren met nieuwe ondernemingen en markten ontwrichten