Het aantrekken en behouden van Gen Z is een belangrijk aandachtspunt voor werkgevers, zeker als je bedenkt dat Gen Z vanaf dit jaar een kwart van de wereldwijde beroepsbevolking uitmaakt. Deze technisch onderlegde en super creatieve generatie (geboren tussen 1995 en 2010) forceert bedrijven om in hun ogen hopeloos ouderwetse IT- systemen te moderniseren. Lucid Software heeft drie trends geïdentificeerd waar bedrijven aandacht aan moeten besteden om aantrekkelijk te zijn en te blijven voor Gen Z medewerkers.
Bedrijven gooien aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden en mooie extraatjes in de strijd om talent binnen te halen en te binden. Maar de sleutel tot aantrekkelijk werkgeverschap beperkt zich niet tot secundaire arbeidsvoorwaarden. De beste werkgevers bieden efficiënte en moderne tools die medewerkers daadwerkelijk ondersteunen in plaats van tot last zijn. Dit klinkt werknemers en met name Gen Z’ers als muziek in de oren. Voor het creëren van een dergelijke werkplek verzamelden experts van Lucid Software drie belangrijke aandachtspunten:
AI is niet meer weg te denken
Wanneer AI verantwoord wordt ingezet kan het bedrijfsprocessen op het vlak van efficiëntie en productiviteit een enorme boost geven en tegelijkertijd de creativiteit stimuleren. Gen Z raakt van nature snel gewend, of is al gewend, aan deze technologie. Voor Gen Z is met name het vermogen dat AI heeft om veel meer ontdekkingen te doen over een onderwerp aantrekkelijk. Het kan worden gebruikt om snel kennis op te bouwen die ze kunnen inzetten om hun team te verrassen met out-of-the-box ideeën. Het brede blikveld dat AI eenvoudig genereert helpt ook met het bedenken van nieuwe concepten op het werk.
Het goede nieuws is dat AI ook steeds makkelijker te integreren is op de werkvloer, doordat veel technologieleveranciers volop bezig zijn met de implementatie ervan in hun werkprocessen. Het gebruik van AI op de werkplek is aantrekkelijk voor Gen Z, en andere medewerkers, omdat zij de technologie zien als instrument om het werk makkelijker te maken waardoor zij sneller door kunnen stromen.
Doe als de digitale generatie
Het is in bepaalde gevallen nog steeds ontzettend belangrijk om fysiek samen te werken, maar de verschuiving naar virtueel samenwerken is onmiskenbaar. Gen Z experimenteert met manieren om de voordelen van fysiek samenwerken in de digitale wereld te reproduceren met behulp van tools voor visuele samenwerking. Een groot deel van deze generatie is namelijk opgegroeid met het creëren van online omgevingen in games zoals Minecraft. Zij hebben zich het samenzijn en -werken in een online omgeving als gevolg hiervan al volledig eigen gemaakt en snappen de voordelen qua creativiteit en entertainment die dergelijke platformen te bieden hebben.
Daarnaast maken dit soort omgevingen het werkende leven een stuk eenvoudiger dankzij de efficiënte manier waarop ze met benodigde tools, informatiebronnen en interne systemen integreren. Met andere woorden, omarm het idee dat er – naast de fysieke werkvloer en het thuiskantoor – ook nog een derde, digitale werkvloer is die bedrijven maar beter kunnen faciliteren om deze generatie medewerkers binnen te halen en te houden.
Focus op gelijkheid in samenwerking
Als we terugblikken op 2023 kunnen we dit jaar omschrijven als het jaar waarin (soms pijnlijke) verschillen in onze samenwerkingsomgevingen werden blootgelegd. Dit komt onder andere door de terugkeer naar kantoor van veel teams, terwijl tegelijk veel over de hele wereld verspreide teams ook bleven thuiswerken. Die ongelijkheid is op meerdere niveaus voelbaar. Denk aan de achtergrond van deelnemers bij een videovergadering. Afhankelijk van wat iemands rol in een videovergadering is, kunnen mensen daar een bepaald niveau van macht bij ervaren en het kan anderen beperken in wat ze bijdragen. Gen Z is allergisch voor dit soort ongelijkheid en het is daarom goed om hier als werkgever alert op zijn en een omgeving te creëren waarin iedereen optimaal kan bijdragen. Medewerkers die als facilitators fungeren, kunnen hier gelukkig vrij eenvoudig bij helpen. Bewust meer samenwerking creëren vergroot de kans op meer gelijkheid binnen het hele team. Zo kunnen facilitators vaardigheden inzetten om gelijkheid te bevorderen door onder andere:
- Vooraf normen vast te stellen in vergadering;
- Alle deelnemers aan te moedigen om zich uit te spreken en daar ook actief naar te vragen;
- Naar alle input van alle deelnemers te luisteren en dit allemaal even serieus te nemen.
AI, virtuele werkomgevingen en digitale gelijkheid is voor sommigen nieuw, maar voelt voor Gen Z als een tweede natuur. In 2024 zal deze manier van samenwerken steeds normaler worden voor alle generaties op de werkvloer. Om als bedrijf talenten uit de Generatie Z te boeien, binnenhalen en behouden is het cruciaal om deze trends goed te begrijpen en ermee aan de slag te gaan. Met nieuwe technologieën kunnen de beste werkgevers zich onderscheiden en ze zorgen ervoor dat je net dat streepje voor hebt om die talentvolle Gen Z’ers binnen te hengelen.
Bron: Lucid Software