Je kunt geen krant openslaan of nieuwsplatform openen zonder iets te lezen over de overspannen arbeidsmarkt. Zo publiceerde de Telegraaf bijvoorbeeld recent het artikel ‘Arbeidsmarkt krapper dan ooit’, waarin staat dat werkgevers het nooit eerder zo moeilijk hebben gehad om personeel te vinden als in het laatste kwartaal van 2021. Dit blijkt ook uit de ManagementScore 2022, een representatief onderzoek onder ruim 500 managers in Nederland.
Geschatte leestijd: 5 minuten
Zo is voor 45 procent van de managers het aantrekken van personeel de grootste uitdaging voor 2022. En als medewerkers eenmaal binnen zijn, is ook het behouden een grote uitdaging (44%). Er zijn veel kapers op de kust, dus binding houden met teamleden is van cruciaal belang. Als manager is het daarom een must om te focussen op de competenties van je teamleden en hun ontwikkeling. Maar daar blijft het niet bij. In deze blog lees je welke rol je als manager kan spelen in het behouden van medewerkers.
Aantrekkelijk werkgeverschap
Het begint met laten zien aan potentiële nieuwe medewerkers waarom jouw organisatie een interessante en goede werkplek is. Oftewel: aantrekkelijk werkgeverschap. Dit kan door de sfeer te laten proeven, te laten zien welke expertises het bedrijf in huis heeft en duidelijk te maken dat er bijvoorbeeld veel wordt geïnvesteerd in de ontwikkeling van medewerkers. Dit onderstreept dat jouw organisatie een goede werkgever is. Gezonde, gemotiveerde medewerkers stralen aantrekkelijk werkgeverschap uit, dus laat hen vertellen hoe blij zij zijn met jouw organisatie als werkgever!
Uit de ManagementScore 2022 blijkt dat goed werkgeverschap vooral gaat om persoonlijke aandacht (60%), actief luisteren (44%), eerlijke beloning (43%) en medewerkerstevredenheid (43%). Als manager is het daarom van belang om bij deze aspecten stil te staan. Peil bijvoorbeeld regelmatig de tevredenheid van medewerkers en voer actief verbeteringen door op basis van de resultaten. 7 op de 10 managers hebben dit hoog op de agenda staan. Ga actief met medewerkers in gesprek en luister naar hun ideeën.
Duurzame inzetbaarheid
Communiceren over aantrekkelijk werkgeverschap gaat met name over de cultuur en het totaalplaatje. De volgende stap is om stil te staan bij de medewerker als individu. Door de krapte op de arbeidsmarkt is duurzame inzetbaarheid – medewerkers gezond aan het werk houden – belangrijker dan ooit. Om te zorgen dat medewerkers gelukkig zijn en blijven, moet je als manager oprechte interesse tonen in hoe het met jouw teamleden gaat. Managers vinden zelf dat ze dit aardig onder de knie hebben: 8 op de 10 geeft aan dit te doen.
Oprechte interesse tonen in teamleden hoeft niet ingewikkeld te zijn, maar het heeft wel je aandacht nodig. Ga in gesprek met je teamleden, neem de tijd om het over werk én privé te hebben en om je team echt goed te leren kennen. Zorg voor een mix van contact in teamverband en een-op-een gesprekken en creëer een sfeer van vertrouwen, plezier en veiligheid. Investeer in het opbouwen van een band waarin iedereen zich vrij voelt te zeggen wat hij of zij denkt of waar hij of zij tegenaan loopt. Werkgelukexpert Elodie Blom geeft hiervoor waardevol advies: “Het is belangrijk dat je ziet hoe je medewerkers zich voelen. Zijn ze gemotiveerd om aan het werk te gaan, of staan ze wel erg lang te kletsen bij het koffiezetapparaat? Het gaat er niet om dat je je medewerkers controleert, maar dat je ziet hoe ze zich voelen. Dat is ook een mooi uitgangspunt voor een gesprek: waar heb je behoefte aan?”
Daarnaast is het van belang om de werkdruk in de gaten te houden, wat tevens 8 op de 10 (78%) managers zegt te doen. Daarmee hangt samen dat het sturen op de juiste balans tussen werk en ontspanning in 2022 ook echt niet meer mag ontbreken. Denk hierbij aan het faciliteren van sporten en het stimuleren van een rondje wandelen na de lunch.
Inzetten op ontwikkeling
Een ander belangrijk onderdeel van medewerkersgeluk zit in ontwikkeling. Als manager is het, zoals ik eerder al noemde, goed om te focussen op de competenties van ieder teamlid. Waar is hij of zij goed in? Waar liggen krachten? En wat zijn de verbeterpunten? Kijk hierbij niet alleen naar taken binnen het functieprofiel, maar kijk breder naar werkzaamheden waar iemand gelukkig van wordt. Vier op de vijf managers zegt zich bewust te zijn van de sterke en zwakke kanten van zijn of haar teamleden. Ga hierover met je teamleden in gesprek en ontdek welke skills ze kunnen ontwikkelen. Ook hierbij geldt: focus niet alleen op de zwakke kanten als verbeterpunten, maar juist ook op kwaliteiten die nóg sterker ontwikkeld kunnen worden. Dit kan middels training on the job of door het volgen van cursussen en opleidingen. Door aandacht te hebben voor persoonlijke ontwikkeling en hierin te investeren, toon je als manager en als organisatie waardering voor de medewerker.
Kortom, het aantrekken van medewerkers begint bij het neerzetten van je organisatie als aantrekkelijk werkgever. Zowel op cultuur- en teamniveau als op individueel niveau. Eenmaal binnen, zorg je er met aandacht voor de mentale en fysieke gezondheid en persoonlijke ontwikkeling voor dat medewerkers betrokken blijven. En misschien wel het belangrijkst: kijk regelmatig in de spiegel. Wat kun jij als manager verbeteren of anders aanpakken, voor nóg gemotiveerdere medewerkers?
Door: Rob Rijbroek, directeur bij ISBW