Hoe je mensen laat doen wat je wilt. Zonder dat ze er iets van merken. Een minicursus manipuleren.
Amoreel misschien, maar soms gewoon handig: trucjes waarmee je collega’s dingen kunt laten doen, teamleden naar je kunt laten luisteren of je baas kunt beïnvloeden. Psychologen, leiderschapsexperts en Olympische coaches hebben onder meer de volgende tips.- Word emotioneel. Je moet de ander uitleggen waarom je graag wilt dat hij iets doet, en dat pak je aan met emotie. Emotionele overreding is (véél) effectiever dan rationele argumentatie. Je prikkelt oerinstincten in de hersenen.
- Manage je baas. Begin meteen met upmanagen: toon initiatief en zorg voor contacttijd met je chef, om connectie te maken en vertrouwen op te bouwen.
- Geef ze een keus. Philip Cox-Hynd, veranderingsimplementatiespecialist en auteur van Mindfulness and the Art of Change by Choice, vertelt dat het hem indertijd nooit lukte om z’n kinderen mee te krijgen op de zondagmiddagwandeling. Wat hij fout deed: hij vroeg of ze zin hadden om mee te gaan. Hij veranderde van tactiek en zei voortaan: “We gaan wandelen. Willen jullie je rode of je blauwe rubberlaarzen aan?” Dat werkte. Het gevoel een keus te hebben was genoeg om de onderliggende order te verhullen. Met volwassenen werkt het ook zo: poneer het ding dat moet worden gedaan en benadruk de keuzes daaromheen die mensen hebben om tot het gewenste resultaat te komen.
- Wees moedig. Betoon ook bij tegenwind emotionele kracht en doorzettingsvermogen om je doelen te bereiken. Dat is de snelste manier om een goede reputatie op te bouwen en de bewondering en steun van anderen te krijgen.
- Doe net alsof het hún idee is. Mensen verbinden zich altijd aan hun eigen ideeën. Dus als je wilt dat ze zich achter jouw ideeën scharen, moet je zorgen dat ze denken dat het hun eigen ideeën zijn. En geef ze daar ook de credits voor, liefst publiekelijk.
- Luister. Als anderen merken dat je echt luistert, versterkt dat hun gevoelens van geborgenheid en status. Het verbetert de relaties, waardoor je meer voor elkaar krijgt.
- Toon geen negatieve emoties. Driftbuien, ergernissen en rothumeuren ondermijnen je positie en maken dat anderen het heft in handen nemen. Doe vriendelijk, beleefd en meelevend.
- Bedank netjes. Mensen zijn eerder bereid om mee te werken als ze weten dat hun input na afloop wordt erkend en gewaardeerd. Bedank mensen daarom op zo’n manier dat zij zich echt goed over zichzelf voelen. Geef precies aan wat je waardeert (‘jouw ideeën voor de PowerPoint-slides maakten de presentatie echt perfect’). Het hoe van bedanken is ook belangrijk – bijvoorbeeld via een e-mail met CC naar de baas?