De technologierevolutie van het afgelopen decennium heeft de positie van de middenmanager zwaar onder druk gezet. Het eind van de middenmanager is al eerder afgekondigd maar heeft vooralsnog niet plaatsgevonden. Dit keer voorspelt Lynda Gratton, hoogleraar managementpraktijk aan de London Business School, dat de functie van de middenmanager ‘binnenkort’ zal zijn verdwenen.
Technologie neemt taken middenmanager over
Volgens Gratton komt dat doordat technologie meer en meer taken van de algemeen (midden)manager overneemt, zoals prestaties monitoren, feedback daarover geven en rapportages maken.
Daar komt bij dat steeds meer teams zelfsturend zijn en dus eigenlijk geen middenmanagementlaag nodig hebben. Ook speelt mee dat informatie dankzij internet en zoekmachines zeer toegankelijk is geworden, waardoor de functie van de middenmanager als informatieverschaffer afkalft.
Daarnaast is de houding van ‘jongere’ werknemers – generatie Y zeg maar (onder de 40) – tegenover management anders dan vroeger. Zij zien het nut er niet van in om te rapporteren aan iemand die alleen maar bijhoudt wat zij doen, terwijl zij dat ook zelf kunnen – of door collega’s of een apparaat kunnen laten doen. Wat wél belangrijk voor hen is, is dat zij mentoring en coaching krijgen van iemand die zij respecteren. Zij willen dus een ‘meester’ – geen algemeen manager.
Signatuur opbouwen
Dat klinkt niet best voor middenmanagers. Wat kunnen zij doen om het vege lijf te redden? Zij moeten kennis en/of competenties verwerven en ontwikkelen die waardevol en zeldzaam zijn – een ‘signatuur’ opbouwen. Anders worden zij steeds onzichtbaarder.
Daarnaast kunnen middenmanagers het best werkgebieden opzoeken die toekomst hebben. Volgens onderzoek van Gratton zijn dat vooral de advocatuur, sociaal en micro-ondernemerschap, life- en health-sciences, creativiteit en innovatie, energiebeheer en coaching.
(Bron: Lynda Gratton in Harvard Business Review)