Big data in combinatie met slimme analytics tools hebben ervoor gezorgd dat alles wat om ons heen gebeurt steeds meer data driven wordt. Dit alles met als doel een hogere conversie te realiseren, de klanttevredenheid een impuls te geven of om een betere diagnose te stellen. Vaak zien we dat data driven niet verder komt dan het matchen van het klantgedrag met een product of een dienst. Het gaat er juist om dat je met die data een product of een dienst optimaliseert. Daar kom je namelijk veel verder mee, zoals ook gebeurt bij e-learning.
In de praktijk zien we heel vaak dat data niet als een middel wordt gezien maar als doel. Iedereen is als een razende op allerlei manieren data aan het verzamelen, zonder een duidelijke doelstelling. Met als gevolg dat er weinig gebeurt met die data. Misschien dat organisaties er net in slagen om aanbevelingen te doen op basis van historisch klantgedrag. We zien dit bijvoorbeeld bij Netflix. Op basis van jouw kijkgedrag, doen zij aanbevelingen van series en films die je ook leuk zult vinden. Dat doen zij natuurlijk heel goed. Het overkomt ons allemaal dat we vervolgens tot 3 uur ’s nachts naar het scherm zitten te turen. Netflix doet dit heel goed, maar waar het vooral om gaat is het verbeteren van hun content. Netflix blinkt uit in het produceren van films en series, bekend als de ‘Originals’. Wat het bedrijf doet, is het diepgaand monitoren van je kijkgedrag en dat van alle andere kijkers. Wanneer haken kijkers af? Na hoeveel afleveringen is het genoeg? Welke genres scoren goed? Dit soort data gebruiken zij om nieuwe en betere series en films te maken en om te bepalen hoe zij jou als kijker verslaafd kunnen maken. Bingewatchen, dat is waar zij naar streven.
Faciliteren van een leven lang leren
Een vergelijkbare ontwikkeling zien we ontstaan in de e-learning omgeving. Voor organisaties is het heel belangrijk om hun medewerkers te faciliteren in een leven lang leren. Medewerkers hebben hiervoor ook aanmoediging en ondersteuning nodig. Dat kan in de eerste plaats door een rijk aanbod aan opleidingen, trainingen, webinars of podcasts aan te bieden. Of dit nu gaat om vakinhoudelijke zelfontplooiing of om modules die een verrijking zijn voor lichaam en geest, zoals op het gebied van mindfulness. In de tweede plaats kun je medewerkers aansporen met e-learning aan de slag te gaan door dit aanbod steeds verder te verbeteren. En ook dat doe je door het verzamelen en analyseren van gebruikersgedrag. Het gaat om vergelijkbare data als bij Netflix:
- Welke modules scoren goed?
- Waar haken medewerkers af?
- Op welk moment in de training maken ze fouten en welke zijn dat?
- Wat komt er uit vergelijkingen van reviews van verschillende trainees?
Rijk aanbod aan leermogelijkheden
Deze data kun je verder verrijken met ervaringen van een docent, als er sprake is van een online klassikale opleiding. Met al deze data kun je het online platform voor de verdere ontwikkelingen van medewerkers continu optimaliseren. De winst is drievoudig. Als leverancier van een e-learning platform kun je zo het aanbod steeds beter op de wensen van deelnemers afstemmen. Als werkgever weet je dat je medewerkers dus een rijk aanbod aan leermogelijkheden krijgen aangeboden en dat er gewerkt wordt aan het verhogen van de participatiegraad. En als medewerker ben je verzekerd van leermethoden die steeds beter aansluiten op je verwachten en wensen.
Het bijhouden van data heeft voor werkgevers nog een groot bijkomend voordeel. Het wordt mogelijk om data op een geaggregeerd niveau te analyseren voor meer bedrijfsmatige doeleinden. Als medewerkers op een bepaalde afdeling wat vaker dan gebruikelijk een cursus ‘Omgaan met agressie’ volgen, dan moet je misschien even nagaan of er iets is voorgevallen. Het was misschien lastig geweest om dit soort sentimenten op een andere manier bloot te leggen en je kunt tijdig actie ondernemen. Dat geldt ook wanneer medewerkers trainingen ‘Agile werken’ gaan volgen, terwijl dat in jouw organisatie niet wordt toegepast. Waar komt die interesse vandaan, zou het voor ons bedrijf ook interessant zijn? Kortom, het is data die je aan het denken zet en waar je op kunt inspelen. Op deze manier kun je heel veel te weten komen over wat er speelt onder medewerkers. Zie het als een subtiele versie van een medewerkerstevredenheidonderzoek.
Waardevolle bedrijfsdata
De boodschap is dat je als organisatie met een online learning provider moet samenwerken om de datahuishouding rondom leren en ontwikkelen zo in te richten dat je veel nieuwe inzichten krijgt. Samen bouw je een platform dat enerzijds medewerkers stimuleert en faciliteert in een leven lang leren en anderzijds waardevolle data oplevert waar je als organisatie stappen vooruit mee kunt zetten. Zorg hierbij wel dat de balans in tact blijft tussen het benutten van data en het beschermen van persoonsgegevens en privacy. Het delen van data op geaggregeerd niveau is dan ook meer dan raadzaam.
Door: Tom Bos
——————-
Over Tom Bos
Tom Bos is algemeen directeur en mede-oprichter van Online Academy. De snelst groeiende online opleider van Nederland. Online Academy biedt een platform voor bedrijven met de hoogste kwaliteit e-learning waar medewerkers onbeperkt online kunnen leren. Online Academy is onderdeel van de NCOI groep en in 2016 gestart om de kwaliteit en impact van online trainingen drastisch te verhogen. Dit gebeurt op basis van een wetenschappelijk onderbouwde leermethode en samenwerking met de grootste erkende opleiders van Nederland.