Een bijzonder cijfer: Slechts 0,8% van de tijd van leidinggevenden wordt goed besteed. Dat lijkt erg weinig, maar op de Vrije Universiteit Amsterdam zijn ze er van overtuigd dat het zo is. ‘Vaak zijn medewerkers bang voor hun leidinggevenden, waardoor ze niet optimaal presteren, maar slechts gehoorzaam zijn’. En: ‘We beïnvloeden elkaars gedrag de hele dag, maar doen dat vaak net verkeerd’, zeggen ze daar. De gevolgen: Ziekteverzuim, personeelsverloop, niet optimale prestaties en een gebrek aan innovatie en creativiteit.
Oplossing in zicht
Maar de oplossing is in zicht, zegt de VU, waar een nieuw centrum voor gedragsverandering in organisaties is gestart: ADRIBA. Hier krijgen leidinggevenden en consultants principes en technieken van gedragsverandering voorgeschoteld die zij direct op hun werk kunnen toepassen. Zij leren daarbij dat belonen veel effectiever is dan straffen en complimenten effectiever zijn dan bonussen, terwijl ze zoveel minder kosten.
Het centrum biedt als eerste in Nederland cursussen en certificering in Organizational Behavior Management (OBM). Deelnemers leren er een aanpak voor positieve gedragsverandering in organisaties en het verhogen van werkprestaties. De werking daarvan is wetenschappelijk aangetoond, aldus ADRIBA.
ADRIBA zegt in te spelen op de groeiende behoefte, onder meer vanuit de politiek en maatschappij, aan een werkbare methodiek voor gedragsverandering in organisaties. Het nieuwe centrum zegt concrete, wetenschappelijk onderbouwde kennis voor gedragsverandering aan te bieden. ‘Bijvoorbeeld voor het omvormen van de ‘bonuscultuur’ of het verhogen van duurzaam veilig gedrag op de werkvloer’.
Aubrey Daniels
ADRIBA staat voor Aubrey Daniels Research Institute for Behavior Analysis. Hiermee brengt het centrum een ode aan een belangrijke grondlegger van de gedragsanalyse: de wetenschap van gedragsverandering. ADRIBA is gevestigd aan de Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde van de VU en opgericht door VU-wetenschappers Marius Rietdijk en Joost Kerkhofs.
Aan de oprichting ligt een model ten grondslag dat de brug slaat tussen de gedragswetenschap en de bedrijfskunde. Rietdijk promoveerde in 2009 op dit onderwerp. Hij baseerde zich zowel op praktisch onderzoek van Aubrey Daniels als op fundamenteel onderzoek van Nobelprijswinnaar Pavlov en Skinner.