Morning Star, een toonaangevende voedselproducent, laat zien hoe je een organisatie creëert die managementdiscipline combineert met marktgedreven flexibiliteit – zonder bazen, titels of promoties.
Overhead
Allereerst neemt door managers de overhead toe. Als een organisatie groeit, stijgen de kosten van management zowel in absolute als relatieve termen. Een kleine organisatie heeft misschien één manager en tien werknemers; een organisatie met 100.000 werknemers en dezelfde 1:10-controleverhouding heeft 11.111 managers. Dat komt doordat er dan 1111 managers extra nodig zijn om de managers te managen. Daarbovenop zullen er nog honderden medewerkers werkzaam zijn in aan management gerelateerde functies, zoals financiën, human resources en planning. Hun taak is ervoor te zorgen dat de organisatie niet bezwijkt onder het gewicht van haar eigen complexiteit. Als we aannemen dat het salaris van een manager drie keer zo hoog is als dat van een lijnmedewerker, nemen de directe managementkosten 33 procent van de loonkosten in beslag. Hoe je het ook bekijkt, management is duur.
Catastrofale beslissingen
In de tweede plaats vergroot de karakteristieke managementhiërarchie de kans op grote catastrofale beslissingen. Naarmate beslissingen groter worden, wordt de rij mensen die de beslissers kunnen uitdagen korter. Overmoed, kortzichtigheid en naïviteit kunnen op elk niveau tot slechte beoordelingen leiden maar het risico is natuurlijk het grootst als de macht van de besluitvormers onaanvechtbaar is.
Geef iemand koninklijk gezag en vroeg of laat volgt er een koninklijke blunder. Een verwant probleem is dat de invloedrijkste managers het verst verwijderd zijn van de dagelijkse realiteit op de werkvloer. Maar al te vaak blijken beslissingen die aan de top zijn genomen in de praktijk onwerkbaar.
Download hier het hele artikel van Gary Hamel in Management Executive van januari/februari 2012.
Meer informatie over Management Executive.