Lachen brengt ontspanning in stressvolle situaties, helpt problemen en conflicten te relativeren, en bevordert het leggen van contacten.
Door te lachen, definieer je je relatie met anderen. Je laat er sympathie en waardering mee blijken. Alle reden voor managers om de lach als managementtool te gebruiken. Hoe doe je dat?
Hoofdregel: Wanneer en hoeveel je lacht, heeft te maken met de relatie die je hebt met je medewerkers. Een dominante manager zal minder lachen dan een manager die zijn medewerkers aanstuurt vanuit een democratisch principe. En hoe hoger in de hiërarchie, des te minder lach je om de grappen van een ondergeschikte (zij lachen om jou!).
Onderzoek dus om te beginnen hoe vaak je lacht en bij wie. Bedenk of dat strookt met je bedoelingen. Door weinig te lachen, schep je afstand, als je veel lacht, schep je meer nabijheid. Een manager die graag dicht bij zijn medewerkers functioneert, doet er goed aan om veel met hen te lachen. Zij zullen hem als vriendelijk en toegankelijk ervaren, en hem veel meer betrekken bij wat hen persoonlijk bezighoudt. Stel je prijs op een meer zakelijke verhouding, dan kun je je gezicht beter strak houden.