Jan van Amerongen en Peter de Bolster schreven in het kader van de masterclass ‘Creating quality in 2014’, een essay waarin zij vier speerpunten formu
Jan van Amerongen en Peter de Bolster schreven in het kader van de masterclass ‘Creating quality in 2014’, een essay waarin zij vier speerpunten formuleren voor ondernemingen in de komende tien jaar. De auteurs benaderen de rol van kwaliteit en kwaliteitsmanagement vanuit drie invalshoeken: Klant & markt, Mens & maatschappij en Machine & technologie. De conclusies: er komt een terugkeer van de menselijke maat, het overtreffen van de verwachtingen van de klant wordt een sleutelfactor evenals de noodzaak tot transsectoraal denken. De vier speerpunten voor 2014 luiden als volgt. Move to the customer: weet wat klanten echt willen en durf te vragen hoe u klanten tevreden kunt stellen. Ga van complex naar comfort: zorg voor eenvoud in alles, maak het leuk voor de mensen, beheers de toeleverketens, geef leiderschap een centrale positie. Doorbreek grenzen: versterk het lerend vermogen van de organisatie, ga stagnatie te lijf, denk in termen van interactie, relaties, processen en samenwerking. Verbind sectoren: spreek elkaars taal, reduceer suboptimalisatie, zorg voor maximaal hergebruik van oplossingen.