Duurzaamheid wint aan kracht door meer transparantie. Maar alleen onder vijf voorwaarden.
1. Transparantie met een doel
Als organisaties grote hoeveelheden data vrijgegeven is dat positief, maar op zich creëert dat nog geen waarde. Het gaat om de achterliggende intentie waarmee de data worden gepresenteerd: zodanig dat je er iets mee kan, bijvoorbeeld als investeerder of consument om er gefundeerde beslissingen mee te nemen.
2. Transparantie ten behoeve van het publieke debat
Transparantie brengt helderheid daar waar vaagheid en geheimzinnigheid heersen. Neem Edward Snowden, de klokkenluider die informatie verspreidde over hoe het achter de schermen van de Amerikaanse veiligheidsdienst NSA eraan toegaat.
3. Transparantie en verantwoordelijkheid
Neem een willekeurig wereldwijd probleem (klimaat, landbouw, energie) en al snel wordt ‘Big Data’ als oplossing gepresenteerd. Maar leidt ‘number crunching’ altijd tot de juiste conclusies? Wat zijn de politieke en persoonlijke gevolgen? Kan Big Data leiden tot ‘Big Brother’?
4. Transparantie – maar nu even niet
Te veel transparantie kan een organisatie ook kwaad doen. De concurrentiepositie kan erdoor worden ondermijnd of belangen van bepaalde stakeholders door geschaad.
5. Transparantie – maar alleen zoals onze organisatie transparant is
Helaas al te vaak gebruiken we het internet op een selectieve manier en staan onszelf alleen toe in contact te komen met perspectieven die onze eigen mening onderschrijven. Hierdoor sluiten we ons af van alternatieven.
Bron: greenbiz.com.