De meeste organisaties zijn gestoeld op een businessmodel dat wordt gedreven door omzet en winstmaximalisatie. Dit is echter niet de enige manier om succesvol een bedrijf te runnen. Sociaal onderneemster en auteur Judith Manshanden ontwikkelde een businessmodel dat is is gericht op verbondenheid, een businessmodel dat mensen samenbrengt rondom een inspirerend doel. Ze schrijft erover in haar boek ‘Tijd voor nieuwe zaken’.
Zeg eens eerlijk: ken jij werknemers die iedere ochtend enthousiast naar hun werk gaan om aandeelhouderswaarde te realiseren? Ken jij mensen die er warm voor lopen om geld te verdienen voor een ander, over de rug van een klant of ten koste van het milieu? Waarom hebben de meeste bedrijven dan toch een businessmodel dat op deze principes is gestoeld? Een businessmodel dat hun eigen belang boven dat van de klant of hun omgeving stelt. Het erge is, dit komt niet alleen voor in financieel gedreven sectoren als het bank- en verzekeringswezen, het gebeurt nota bene ook in de publieke sector en zelfs in de zorg!