Doen mannen meer zaken met mannen of juist liever met vrouwen? En zijn vrouwen eerder geneigd een man te vertrouwen of een andere vrouw? Vooraf investeren in een relatie, zonder bewust uit te zijn op direct voordeel, is wellicht iets wat je eerder zult doen voor iemand die je seksueel aantrekkelijk vindt. Als je Sigmund Freud gelooft (die aangaf dat onze seksuele verlangens een heel belangrijke onderbewuste drijfveer zijn voor onze alledaagse gedragingen) of Plato (die al eerder beweerde dat de Eros, de drift, ons gedrag motiveert), wordt het gemakkelijker om dat aan te nemen. Maar toch is het te beperkt.
Voordelen
Allereerst omdat een succesvolle relatie met iemand van hetzelfde geslacht voordeel kan opleveren in relaties met het andere geslacht. Als bijvoorbeeld een mannelijke autoverkoper heel veel auto’s verkoopt aan andere mannen, verdient hij veel geld. Dat kan hem status, comfort en macht opleveren, waarmee hij wellicht zijn kansen op een relatie met een vrouw vergroot. Mijn observatie is dat mannen en vrouwen met elkaar evenveel zaken doen als met de andere sekse.
Verkopen
De andere vraag – wie beter is in verkopen, mannen of vrouwen – is nog moeilijker te beantwoorden. Ik houd het erop dat mannen beter zijn in sales, omdat mannen resultaatgerichter zijn en op weg naar een goede deal gemakkelijker over nog te regelen details stappen. Ook houd ik het erop dat vrouwen beter zijn in sales, omdat ze empathischer zijn en het belang van de andere partij beter behartigen.
Tot zover de vooroordelen, tijd voor wat cijfers. Er is, voor zover ik weet, weinig tot geen onderzoek gedaan naar de vraag of sales een mannenberoep is. Ik verrichtte zelf wat onderzoek. Alle cv’s die ik in de loop van de jaren heb ontvangen (meer dan 35.000), heb ik – nou ja, de computer – uitgeplozen. In figuur 2.2 de resultaten.
Rolpatronen slijten moeilijk
Sommige rolpatronen slijten maar moeilijk. Heel lang geleden gingen de mannen op de rug van wilde paarden op jacht. De vrouwen bleven bij het kampvuur, maakten eten klaar en probeerden de kinderen in leven te houden. Later ontstonden mannen en vrouwenberoepen, zoals politieagent, verpleegkundige, bakker en kinderoppas. Wat blijkt nu uit de staatjes in figuur 2.2?
Mannen zijn buiten kantoor op jacht naar omzet. En vrouwen doen het huiswerk, zorgen voor nieuwe producten, houden de markt en de concurrenten in de gaten en vertellen de jagende mannen waar zij loslopend wild kunnen vinden. Het ongezadelde wilde paard uit de oertijd is vervangen door een leaseauto met een navigatiesysteem en het kampvuur door klimaatbeheersingssystemen op kantoor. Maar de parallel tussen de oertijd en het Nederlandse bedrijfsleven is gemakkelijk te trekken.
Dit onderzoek zegt nog niks over talenten, maar alleen wat over de huidige situatie. Dus vroeg ik het aan de bezoekers van onze website, zelf marketeers en salesmensen. Figuur 2.3 laat zien wat zij antwoordden.
Voor de volledigheid: de opties ‘Mannen zijn in beide beter’ en ‘Vrouwen zijn in beide beter’ waren niet opgenomen. Wel was het mogelijk om naast het invullen van de poll je mening over de poll door te geven. Zo ontvingen we de opmerking dat mannen en vrouwen in marketing en in sales even goed zijn ‘als die vrouwen dan wel hun uiterste best doen’.
Bron: Verhoog je gunfactor
Door: Michiel Cobben