Nieuw onderzoek van Hogeschool Inholland toont voor het eerst aan dat de integratie van conversational artificial intelligence in besluitvormingsprocessen niet alleen de kwaliteit van besluiten verhoogt, maar dat deze ook beter geaccepteerd worden binnen teams en organisaties. Dit onderzoek, geleid door docent-onderzoeker Toon Otten, beschrijft aan de hand van meerdere experimenten hoe dynamische interactie tussen gebruikers en AI bijdraagt aan betere uitkomsten. Uit het onderzoek blijkt de cruciale rol die AI kan spelen in het voorkomen van beleidsfouten en het verrijken van onderwijsmethoden.
Inholland implementeert op basis van het onderzoek als eerste hogeschool conversational AI in haar curricula. Studenten uit het eerste jaar van de opleiding AD Finance hebben geleerd om middels conversational AI tot betere resultaten te komen. Tegelijk met dit gebruik in de lessen wordt de verkregen data gebruikt voor gefundeerd onderzoek en verbetering van onderwijs en toepassing binnen de praktijk. Zodoende versterken onderwijs en onderzoek elkaar.
Bevindingen
De potentie van conversational AI om kritische en diverse perspectieven aan te dragen die mensen bewust maakt van blinde vlekken en hen dwingt om hier juist wel invulling aan te geven is enorm. Cruciaal is dat gebruikers zorgen voor interactie met AI waarbij beide partijen elkaar uitdagen. “Het nadeel van large language models is dat het pleasers zijn, ze zijn geneigd je gelijk en een goed gevoel te geven. Dat wil je niet. Met tegenwerking en tegenspraak kom je tot de beste resultaten. Daarvoor moet je de expertise van AI triggeren. Dat lukt niet als je een opdracht zomaar delegeert. Als je AI vraagt om kritisch te kijken naar je input dan gaat het al beter. Ga je persoonlijkheden creëren en bijvoorbeeld een jury samenstellen met persoonlijkheden die je kritische feedback geven, dan gaat het nog veel beter.”
Dit proces van wederzijdse beïnvloeding verhoogt de kwaliteit van de uitkomsten enorm. “Met conversational AI had het toeslagenschandaal nooit kunnen gebeuren,” durft Otten zelfs te stellen.
Kernbevindingen en methodologie
Aan de basis van het onderzoek staat een experiment waarbij 87 studenten uit verschillende landen van verschillende opleidingen met behulp van conversational AI innoveren en leren. Om hen verder te helpen ontwikkelden ze met AI personages als investeerder Mark Cuban en voegden die samen in een Shark Tank-jury die kritische vragen stellen over hun voorstel. In een actieve dialoog met deze ’(AI-)jury leerden de studenten om met AI tot significant betere besluitvorming te komen.
De resultaten tonen aan dat directe interactie met AI de mens tot betere besluiten drijft die ook nog eens beter geaccepteerd worden. De menselijke factor blijft daarbij cruciaal, benadrukt Otten: “Zonder menselijke sturing kunnen de uitkomsten van AI-toepassingen ongewenst zijn, zoals we hebben gezien in voorbeelden van een vastgoedbedrijf dat failliet ging doordat personeel aankopen delegeerde aan AI, of vooringenomen sollicitatieprocessen.”
De bevindingen benadrukken niet alleen de verbetering in kwaliteit en acceptatie van beslissingen, maar ook de cruciale rol die AI kan spelen in beleidsvorming en het verrijken van onderwijsmethoden. Otten en zijn team moedigen een breed gebruik en verdere ontwikkeling van conversational AI aan. Want het is toe te passen in verschillende vakgebieden. Zo is Toon ook bezig met de ontwikkeling van een taalapp waarin AI geïntegreerd is én spreekt hij over kansen met conversational AI in de hospitality branche.
Beluister de podcast: Beter, leuker, sneller met AI
Bron: