Zonder energie komt niets in beweging. Een tennisser slaat geen bal terug zonder energie. Een auto komt niet van de oprit zonder energie. Zo hebben organisaties ook energie nodig om in beweging te komen. De identiteit en intentie van de organisatie zijn daar belangrijke factoren in, zo is te lezen in het boek Organiseren op je voorvoeten. In dit artikel wordt uitgelegd waarom identiteit en intentie zo belangrijk zijn.
Geschatte leestijd: 4 minuten
Identiteit
Identiteit gaat over wie of wat de organisatie ís. Een maatschappelijke organisatie, een start-up, een dienstverlener, een producent, et cetera. Het zijn al die kwalificaties waarmee de medewerkers in de organisatie zich identificeren en waaraan ze zich verbinden. Het zijn de zaken waarover je vertelt op een verjaardagsfeestje als iemand je vraagt wat je doet. Het zijn ook de zaken die je graag wilt uitstralen met de waarden en de verhalen uit je jaarverslag.
Intentie
Intentie gaat over wat de organisatie wil bereiken. Waartoe is de organisatie op aarde? Als je daar – organisatiebreed – de antwoorden op hebt, dan komt er een enorme, verbindende energie vrij.
Identiteit en intentie zijn ontzettend belangrijk om balans te realiseren in wendbare organisaties. In het eerste hoofdstuk van het boek Organiseren op je voorvoeten ging het al over een balans tussen overhaast en te langzaam, en tussen bureaucratisch en willekeurig. Een andere relevante balans is die tussen flexibiliteit en stabiliteit. De buitenwereld is dynamisch en veranderlijk. Een mens kan daar behoorlijk onrustig van worden. Dan is het fijn om houvast te hebben.
Identiteit en intentie zorgen voor houvast
De identiteit en intentie van de organisatie zorgen voor dat houvast. Zodoende weet je altijd waar je staat en waar je naar toe wilt. De weg mag dan onduidelijk zijn en veel flexibiliteit vragen, maar je weet waar je het voor doet en dat biedt rust en stabiliteit.
Het is belangrijk dat je ervoor zorgt dat je medewerkers de identiteit en intentie van de organisatie kennen en dat ze die identiteit en intentie ook voelen. Praat er regelmatig over en grijp elke kans aan om de identiteit en intentie te ‘laden’. Dit kun je op allerlei manieren realiseren en je kunt hier op allerlei momenten mee aan de slag. Bijvoorbeeld door wat je vertelt als je de resultaten van succesvolle projecten met elkaar deelt.
Of door als teamuitje een bijdrage te leveren aan de leefbaarheid in de wijk waar je kantoor staat. Of zoals de organisatie uit het praktijkvoorbeeld in het kader dat deed.
Testen
Een fabrikant van medische apparatuur heeft een testafdeling. Het hoofd van deze afdeling nodigde zijn collega’s (leidinggevenden en medewerkers) uit bij het ontwikkelen van de nieuwste versie van een medisch apparaat ook zelf deel te nemen als ‘testsubject’. Dichter bij de intentie van de organisatie kun je als medewerker niet komen. De organisatie vindt haar intentie – levens redden door tijdig tumoren te ontdekken – zo belangrijk dat zij aan haar medewerkers laat zien dat iedereen daarin als mens ook een rol en een verantwoordelijkheid heeft.Wendbaarheid vraagt om afstemming
Wendbaarheid vraagt om voortdurende afstemming. Als er een signaal binnenkomt, om opties te bedenken, besluiten te nemen en besluiten uit te voeren. Verbinding door de intentie en gedeelde identiteit zorgt ervoor dat afstemming sneller plaatsvindt.
Waar denk jij aan bij afstemming? Vergaderingen? Of mensen die met elkaar in gesprek gaan? Natuurlijk, dat kan. En dan helpt het enorm als iedereen in de kamer weet waarvoor je het allemaal doet. Maar nog mooier is het als je helemaal niet hoeft te overleggen om toch afstemming te bereiken. Omdat iedereen handelt vanuit dezelfde identiteit en intentie en dat je daar onderling op kunt vertrouwen. Het gaat dus om afstemming als zelfstandig naamwoord, niet als werkwoord. Je hoeft dus niet altijd maar af te stemmen om afstemming te hebben.
Bron: Organiseren op je voorvoeten
Door: Mark Nijssen