In 2009 werkte 40% van 386.000 medewerkers wereldwijd vanuit huis … Trots rapporteerde IBM, pionier qua flexibele werkplekken, destijds dat deze flexibele houding ten opzichte van de werkplek het bedrijf in staat had gesteld alleen al in de VS 70 miljoen vierkante meter kantoorruimte te besparen, ofwel jaarlijks ongeveer 100 miljoen dollar aan huur.
IBM’s marketingafdeling telde begin dit jaar (nog) 5500 medewerkers. Marketing had de laatste jaren veel kleine bedrijven overgenomen, en zelden of nooit de medewerkers gevraagd om te verhuizen naar een van de grotere IBM-kantoren. Maar onlangs kondigde de nieuwe chief marketing officer, Michelle Peluso, aan dat het afgelopen was met de vrijheidblijheid. In elk geval de 2600 medewerkers van IBM’s centrale marketingafdeling zouden zich n het kader van het ‘colocation’-programma voortaan (bijna) elke ochtend moeten melden bij een van de zes hoofdkantoren in Atlanta, Raleigh, Austin, Boston, San Francisco, of New York. Het doel: IBM moest (weer) leren werken als een kleine start-up, waar mensen elkaar dagelijks ontmoeten en inspireren. En, aldus Peluso, ‘the only one recipe I know for success, is great people, the right tools, a mission, analysis of results, and one more thing: really creative and inspiring locations’. Voortaan zouden medewerkers die tot dan vooral vanuit huis werkten, moeten gaan forensen, en als ze ergens op een kleine vestiging kantoor hielden, moeten ze verhuizen of ontslag nemen. Ook op andere afdelingen dan marketing werden dezelfde soort mededelingen verspreid. ‘Iedereen is boos!’, was de veelgehoorde klacht. Complotdenkers vermoeden dat er een rigoureuze herstructurering achter de ‘colocation’- maatregel zit. Inmiddels zijn naast de marketing- al de designafdeling, security, procurement, grote delen van de eigen ICT- en Watson-teams als Watson Health en Watson Internet of Things, opnieuw ge-‘coloceerd’, net als de afdeling Cloud Development. Ongeveer 25% van alle Amerikaanse IBM-employees werkt grotendeels vanuit huis; e-mail, chat apps en video-conferencing stellen hen in staat om voortdurend contact te houden. Uit onderzoek komt steeds weer naar voren dat thuiswerkers productiever zijn en meer uren werken dan hun collega’s op kantoor. Maar IBM is niet tevreden. Nóg flexibeler, nog meer ‘agility’ is nodig, en daarom acht IBM het nodig zichzelf opnieuw uit te vinden – conform het ideaalmodel van de kleine start-up. Bron: Management Executive