Een medewerker is naar de rechter gestapt omdat zijn leidinggevende zich respectloos, intimiderend en dreigend heeft uitgelaten. Volgens de rechtbank greep de directie onvoldoende in. Organisaties kunnen uiteraard nooit uitsluiten dat er conflicten tussen collega’s ontstaan. Om relaties tussen collega’s gezond te houden, is feedback geven en ontvangen cruciaal. Met het neerzetten van een goede feedbackcultuur scheppen HR-professionals de voorwaarde voor een lerende organisatie die tot innoveren in staat is.
Toegankelijke managers die zich kwetsbaar opstellen
Mensen ontvangen feedback snel als kritiek, waardoor ze geneigd zijn het geven van feedback uit te stellen of de boodschap te verzachten. Maar daar heeft niemand iets aan; het belemmert de groei van mensen, het leidt tot slechtere samenwerking en blokkeert creativiteit. Ook voelen mensen zich vaak ongemakkelijk als ze feedback moeten geven. Machtsverhoudingen kunnen hierin een rol spelen, bijvoorbeeld als collega’s feedback willen geven aan iemand die hun functioneren beoordeelt. Het is aan HR-professionals om managers aan te sporen zich kwetsbaar en toegankelijk op te stellen. Op die manier stimuleren ze collega’s om zich open te stellen en aan te geven als ze ergens mee zitten.
360-graden feedback en medewerkerstevredenheidsonderzoeken
HR-professionals kunnen een feedbackcultuur stimuleren door 360-graden feedback te implementeren. Hierbij haalt een collega feedback op bij, en geeft deze aan meerdere collega’s. Omdat feedback vanuit verschillende bronnen komt, krijgen managers een completer beeld van de prestaties en werkwijze van collega’s. En de collega zelf ook.
Met een medewerkerstevredenheidsonderzoek kunnen HR-professionals bijvoorbeeld onderzoeken in hoeverre de collega’s zich gewaardeerd voelen door hun manager of in hun team. HR-professionals kunnen hiermee ook achterhalen of feedback geven en ontvangen voldoende gebeurt en of dat als prettig wordt ervaren.
Feedback geven en ontvangen is een vaardigheid die mensen kunnen ontwikkelen, en dit is waar een cruciale taak voor HR is weggelegd. Bijvoorbeeld door trainingen daarin te geven. Als collega’s in staat zijn constructieve feedback te geven en te ontvangen, durven mensen fouten te maken en dan kunnen ze echt gaan leren. En enkel in een lerende organisatie vindt innovatie plaats. Zo wordt de organisatie een fijne plek om te werken en is de organisatie in staat steeds beter haar klanten te bedienen.
Bron: Visma
Door: Linda Emmery, Director People & Culture bij Visma