In onze boeken houden wij een pleidooi om in het werk en in onze organisaties ruimte te maken voor de ziel. Vanuit bezieling verbinden mensen zich dieper aan elkaar en aan de organisatie. Bezieling voedt onze dromen en onze visie, het zorgt voor richting en identiteit, het drukt zich uit in vakmanschap en kwaliteit en het brengt de klant vol in het vizier. Bezielde mensen en organisaties zijn vitaal, creatief en innovatief, ze klampen zich minder vast aan materiële zekerheden en zijn beter in staat zich aan te passen aan de steeds veranderende eisen van de tijd. Vroeg of laat stel je je als lezer daarbij natuurlijk de vraag: `Wat is dan mijn bezieling? En welk werk past daar dan bij?’. Een vraag die je je ook als organisatie kunt stellen: `Wat drijft ons nu ten diepste? En welke producten en diensten horen daar dan bij?’. In dit artikel gaan we dieper in op hoe je antwoord kunt vinden op deze vragen.
Zoals het individu als het goed is steeds dichter bij zijn archetype komt en zich steeds minder laat verleiden door andere impulsen en mogelijkheden, zo gaat het er in organisaties ook over om zo trouw mogelijk te zijn aan de eigen diepere, archetypische functie. Om als schoenmaker bij je leest te blijven. Als volksbank bijvoorbeeld (zoals de SNS destijds) je niet te begeven op de lucratieve markt van ‘mergers en acquisitions’, om er naar verloop van tijd achter te komen dat je bijna failliet bent op het moment dat die markt het even laat afweten. Of als bouwmeester/architect niet te zwichten voor de verleiding om ook aannemer te worden en je eigen ontwerpen zelf uit te gaan voeren.
Als het goed is, val je met het archetype wat jou als individu inspireert, min of meer samen met het archetype van je organisatie. Het is dit samenvallen wat ervoor zorgt dat je je diep verbonden zult voelen met je collega’s, je regelmatig het gevoel zult hebben dat je in je werk boven jezelf uitgetild wordt en je tot in je tenen verantwoordelijk zult voelen voor alles wat er zich in jouw organisatie afspeelt. Het maakt je werk tot een uiterst vervullende bezigheid, waar je jezelf maximaal in kunt uitdrukken. En het maakt organisaties tot bezielde en bezielende plekken, die op effectieve wijze betekenisvolle diensten en producten aanbieden voor hun klanten.
De ziel van de individuele mens is op zoek naar een organisatie met een ziel met een vergelijkbare archetypische kleur. Onze ziel zoekt naar een werkomgeving waarin we onze bezieling maximaal kunnen uitdrukken. We zoeken vaak onbewust naar een organisatie met een collectief archetype waarin ons individuele archetype zich ‘thuis voelt’. Of we ons thuis voelen op ons werk wordt niet in eerste instantie bepaald door de vraag of de cultuur en de sfeer je aanstaan, maar of het archetype van jouw ziel past bij de ziel van de organisatie. Voelen we ons ‘verwant’ met waar de organisatie in essentie voor staat? Het is dus raadzaam om niet alleen op zoek te gaan naar je eigen bezieling en archetype, maar je ook af te vragen welke organisatie archetypisch het beste bij je ziel past. Kan jouw archetype tot bloei komen in je huidige werkomgeving, past je ziel op deze plek? Dat geeft een fundamenteel inzicht in de ontwikkeling van je loopbaan en de keuzes die je maakt voor een bepaalde werkplek.
Voor onze ego’s als individuele werker, is het snelle verdwijnen van bestaande organisatievormen maar al te bedreigend omdat we vrezen voor onze baanzekerheid en ons comfort. Maar als we ons bewust zijn van ons archetype en onze bijbehorende zielskwaliteiten, dan kunnen we op zoek naar een nieuwe werkomgeving die archetypisch bij ons past. We kunnen ons bewust verder scholen al naar gelang onze bezieling en erop vertrouwen dat we een werkplaats vinden met een ziel die bij de onze past.