Twee kapers op de kust
Doen we de goede dingen? Dingen doen we toch wel, of we ze als goed betitelen is een tweede. Wat […]...
Hoe succesvol je ook bent, aan je groei komt ooit een eind. De kunst is om op het juiste moment om te schakelen van een high-growth naar een low-growth strategie.
Dat geldt voor alle bedrijven – ook in de retail. Stel je bent een winkelketen en je expansie gaat voortvarend; je opent steeds meer winkels. Maar dan komt langzaam de klad erin, iets wat onvermijdelijk is: wispelturige klanten, intensieve concurrentie, veranderende markten, de verschuiving naar online. Als je dan in de groeimodus blijft steken en gewoon op de oude voet doorgaat, is dat vragen om grote moeilijkheden. Het is de reden dat het retail-kerkhof vol ligt met ooit succesvolle winkelketens, blijkt uit onderzoek onder aanvoering van Marshall Fisher (Wharton School). Op termijn minder succesvolle retailers blijven doorgaan met het openen van nieuwe winkels, terwijl ze het punt allang voorbij zijn dat dat nog rendement oplevert. Succesvolle retailers snijden stevig in hun expansie en focussen op operationele verbeteringen in hun bestaande winkels, om hun omzet – weliswaar veel bescheidener – te laten groeien. Dat retailers te lang doorgaan met hun oude strategie kan meerdere oorzaken hebben: de beurs eist snelle groei, leiders weten niet wanneer ze de switch moeten maken, en het is voor groeibedrijven gewoon zeer lastig om over te stappen op een heel andere strategie en mindset."*" geeft vereiste velden aan