Zorginstelling Pluryn publiceerde onlangs het boek ‘Sterk merk in de zorg’. Met dit boek deelt de organisatie voor jeugdzorg en gehandicaptenzorg haar kennis en ervaring over het belang én het bouwen van een sterk merk in de zorg.
Het boek beschrijft hoe je een onderscheidende positie krijgt in de markt én in het hoofd van je doelgroep. Met een eigen karakter en een goede reputatie en een unieke set van associaties die je als zorgorganisatie wenst te creëren en te behouden. Een merk dat relevant, herkenbaar en aantrekkelijk is voor medewerkers en cliënten. Het boek Sterk merk in de zorg is het derde uit de serie ‘Power tot the people’, vertelt medeauteur Sjors van Leeuwen. De eerste twee boeken gaan over invoering en toepassing van (online) marketing in de zorg. Beide boeken beschrijven hoe Pluryn dit heeft aangepakt en wat de belangrijkste lessen zijn geweest.Hoe bouw je een goed merk?
Van Leeuwen werkt als adviseur al meer dan vijftien jaar op het gebied van marketing in de zorg o.a. via het Zorgmarketingplatform. Tijdens bijeenkomsten die hij verzorgt voor onder meer brancheverenigingen merkt hij dat het onderwerp leeft bij veel zorgorganisaties. ‘Hoe voeren we marketing in, hoe pakken we dat aan als zorginstelling? Hoe bouw je een goed merk? Deze thema’s zijn actueel bij veel zorginstellingen. Je moet doordacht kiezen voor een of twee merken en daar je mensen en middelen voor inzetten. Want ook als je niets doet, ben je een merk. Er bestaat altijd een beeld: ‘de thuiszorg is altijd laat’, of ‘in de ouderenzorg stinkt het altijd’. Het beeld dat van jou als instelling bestaat: sluit dat aan bij wat je wilt graag wil en bij je waarden?’Ook als je niets doet, ben je een merk. Er bestaat altijd een beeld over jou als zorginstelling.