Veel organisaties hebben de uitdaging om vertrouwen te herstellen, dan wel te versterken. Dat is niet eenvoudig. Wie spreekt met bestuurders, hoort regelmatig de vraag: ‘We begrijpen dat we moeten veranderen, maar hoe pakken we dat aan?’. Het antwoord is: met een stakeholderonderzoek.
In de praktijk kan een stakeholderonderzoek helpen om niet alleen het netwerk van een organisatie in kaart te brengen, maar ook een beeld te krijgen van haar reputatie. Ondernemen gaat vandaag de dag immers niet meer over wat jij als organisatie zegt, maar over het vertrouwen in wat anderen zeggen over jouw organisatie.
Doelen van een stakeholderonderzoek
Een stakeholderonderzoek kan helpen om drie doelen te realiseren:
- inventariseren van de belangrijkste stakeholders en hun belangen;
- betrekken van de stakeholders in het rapportageproces;
- versterken van de relevantie van de rapportage voor stakeholders.
In een kwalitatief stakeholderonderzoek wordt een brede waaier aan belanghebbenden betrokken: van branchedeskundigen tot journalisten, van investeerders tot werknemersvertegenwoordigers en van branchegenoten tot wetenschappers. Om de objectiviteit te garanderen, worden de interviews afgenomen door onafhankelijke specialisten. Uit het onderzoek volgt welke thema’s door belanghebbenden relevant worden geacht.
Gebruik uitkomsten
De uitkomsten van een stakeholderonderzoek zijn nuttig voor management, toezichthouders en medewerkers. Het onderzoek kan worden gebruikt om de strategie van de organisatie te toetsen: maken wij de juiste keuzes?
Bron: Stakeholder Management
Door: Paul Stamsnijder