Twee vragen. Wanneer eindigde het stenen tijdperk? En waarom? Neen, dit is niet de zoveelste wetenschapsquiz. Ik wil u vragen om uw benen eens even op uw bureau te leggen en na te denken over uw verre toekomst. Uw zakelijke verre toekomst welteverstaan.
Stenen waren niet op
Eerst eens even terug naar dat stenen tijdperk. Waarom kwam daar op zeker moment een einde aan? Volgens de geschiedenisboekjes kwam er geen einde aan het stenen tijdperk omdat de stenen op waren. De ware reden is dat een prehistorische Willy Wortel ontdekte dat het veel gemakkelijker is om werktuigen en wapens te maken van brons. Nadat hij eerst brons had uitgevonden natuurlijk. Ook nog een hele toer. Toen de eerste neanderthalers al snel inzagen dat brons veel voordelen heeft boven steen, volgde beetje bij beetje de rest van de markt. En op den duur wilde een beetje holbewoner natuurlijk niet langer meer gezien worden met stenen wapens en gereedschappen.
De vraag wanneer er nu precies een einde kwam aan dat stenen tijdperk is daarmee eigenlijk ook meteen beantwoord. Dat is niet of nauwelijks te zeggen. Niet omdat daarvan geen getuigen meer zijn, er is simpelweg geen echt moment aan te wijzen. Zelfs geen jaar, niet eens een bepaalde eeuw. Verandering van vraag voltrekt zich namelijk tergend langzaam en geruisloos. Maar wel heel zeker. Zo is het ook gegaan met de vraag naar carbonpapier, bandrecorders, koffiemolens, theemutsen, steenkool, solexen, televisieantennes, potjes inkt, schrijfmachinelinten, handboormachines en ga zo maar door.
Positie opbouwen
Wat moet ik daar nu mee, vraagt u zich ongetwijfeld af. Wel, het is van belang dat u een positie in brons opbouwt voordat de vraag naar steen helemaal wegvalt. Het is van groot belang dat u tijdig ervaring opdoet in brons, klanten aan u bindt en een eigen plek in de markt verovert voor het geval er met steen geen droog brood meer te verdienen valt.
Wat staat u daartoe te doen? Stel eerst eens vast wat bij u steen is, en wat brons. Analyseer dan eens goed het voorbije jaar. Hoeveel procent deed u in het ene, hoeveel in het andere? Stel uzelf daarna een helder doel. Hoeveel procent van uw omzet moet brons het komende jaar voor z’n rekening nemen? En dan de moeilijkste vraag. Wat gaat u daartoe doen? Besteed daar eens een half A4’tje aan. Wie gaan dat doen? Hoe gaat u hen daartoe prikkelen? Wat is de kern van uw strategie? Welke middelen gaat u gebruiken? En met welke holbewoners gaat u beginnen? Wie kicken er nu al een beetje op brons?
Bedenk dat u het beste kunt veranderen als het nog niet echt nodig is. Als het echt moet, is het misschien wel te laat. En u denkt misschien nu nog hele trouwe holbewoners te hebben. Maar zodra uw concurrenten met brons gaan zwaaien, kan die verleiding weleens heel groot blijken te zijn.
Bron: Klanten zijn eigenlijk net mensen
Door: Jos Burgers